Jagódki

Założenia programowe -Marzec

Temat tygodnia: Witaj, wiosno! (23-27.03.2020)

 

CELE OGÓLNE:

– dostrzeganie w otoczeniu oznak wczesnej wiosny – rozpoznawanie i podawanie

nazw pierwszych przejawów wiosny; zabawy sensoryczne; poszerzanie słownika

o określenia: miękkie, miłe, puszyste; rozumienie wieloznaczności słów: kotki i pączki;

rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki; rozpoznawanie ptaków po ich głosie; doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej;

– rozpoznawanie i podawanie nazw emocji; dostrzeganie emocjonalnej wartości

otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej; zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów;

– wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych; wykonanie postaci Wiosny z jej atrybutami; rozwijanie ekspresji plastycznej; malowanie dużych powierzchni; doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami;

dbanie o bezpieczeństwo;

– wdrażanie do zdrowego stylu życia – ruch, właściwe odżywianie; wyjaśnienie

znaczenia spożywania szczypiorku dla zachowania dobrego zdrowia.

 

Temat dnia:

  1. Wiosenne pączki.
  2. Witamy powracające ptaki.
  3. Pierwsze kwiaty.
  4. Witaj, wiosno!
  5. Zdrowie na wiosnę.

 

Piosenka „Hej, zielona żabko”

 

sł. i muz. Katarzyna Kulikowska

 

Hej, zielona żabko,

Miło poznać cię.

Ładnie sobie skaczesz.

Skakać naucz mnie.

 

Hej, złota rybko,

Miło poznać cię.

Ładnie sobie pływasz,

Pływać naucz mnie.

 

Hej, żółta pszczoło,

Miło poznać cię.

Ładnie sobie fruwasz,

Fruwać naucz mnie.

 

 

Wiersz „ Wiosna idzie”

 

Ewa Szelburg-Zarembina

 

Przyleciały skowroneczki

z radosną nowiną,

zaśpiewały, zawołały

ponad oziminą:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie!

Śniegi w polu giną!

 

Przyleciały bocianiska

w bielutkich kapotach,

klekotały, ogłaszały

na wysokich płotach:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie!

Po łąkowych błotach!

 

Przyleciały jaskółeczki

kołem, kołujące,

figlowały, świergotały

radośnie krzyczące:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie!

Prowadzi ją słońce.

 

Temat tygodnia: Zwierzęta na wiejskim podwórku. (30.03-03.04.2020)

 

CELE OGÓLNE:

– zachęcanie dzieci do uczestniczenia w zabawach ruchowo-naśladowczych;

rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek; rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka;

– aktywne uczestniczenie w zabawach; kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw zwierząt hodowlanych i ich domów; zapoznanie z nazwami: buda, stajnia, kurnik;

stymulowanie rozwoju mowy; ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach:

mu, me, be, hau, miau, iha, ko, kwa; rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie głosów zwierząt wiejskich;

– rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt dorosłych i młodych: koń – źrebak,

krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak; kształtowanie umiejętności łączenia w pary zwierząt dorosłych i młodych; rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze;

– doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymywania

równowagi; poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt; łączenie w pary zwierząt i ich przysmaków; porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary

 

Temat dnia:

  1. W gospodarstwie.
  2. Domy zwierząt.
  3. Odgłosy z wiejskiego podwórka.
  4. Małe i duże zwierzęta.
  5. Przysmaki zwierząt.

 

Piosenka „Dziwne rozmowy”

 

sł. Anna Alexandrowicz, muz. Włodzimierz Zaliński

 

W chlewiku mieszka świnka (dzieci  poruszają się po sali)

i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie,

to ona: „Kwi, kwi, kwi!” (dzieci wydają odgłosy, naśladując zwierzątko)

 

Na drzewie siedzi wrona, (dzieci  poruszają się po sali)

jest czarna, trochę zła.

Gdy pytam: „Jak się miewasz?”,

to ona: „Kra, kra, kra!” (dzieci wydają odgłosy, naśladując ptaka)

 

Opodal chodzi kaczka, (dzieci poruszają się po sali)

co krzywe nóżki ma. (dzieci naśladują chód kaczek)

Ja mówię jej: „Dzień dobry”,

a ona: „Kwa, kwa, kwa.” (dzieci wydają odgłosy, naśladując zwierzątko)

 

Przed budą trzy szczeniaczki, (dzieci poruszają się po sali)

podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię: „Cicho, pieski”,

a one: „Hau, hau, hau!” (dzieci wydają odgłosy, naśladując zwierzątko)

 

 

Wiersz ” Co słychać na wsi?”

 

Wanda Chotomska

 

Co słychać? Zależy gdzie.

Na łące słychać: Klee! Klee!

Na stawie: Kwa! Kwa!

Na polu: Kraa!

Przed kurnikiem: Kukuryku!

Ko, ko, ko, ko, ko! – w kurniku.

Koło budy słychać: Hau!

A na progu: Miau!

A co słychać w domu,

nie powiem nikomu.

 

Przydatne materiały i strony:

https://www.wsip.pl/oferta/cykle/wychowanie-przedszkolne/

https://akademia.pwn.pl/materialy/Wszystko,1.html?search=zdrowy%20przedszkolak&page=1#

https://www.eprzedszkolaki.pl/?fbclid=IwAR3P1gd1QZ6Srb_H46mD_V4OeX8rNnjeA8rbYbO5s9U63T20GnhbzLcMMBw

https://eduzabawy.com

https://www.kredkauczy.pl

https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow

http://www.kreatywniewdomu.pl

https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://panimonia.pl

https://mojedziecikreatywnie.pl