Misie

30.03-03.04.2020

Drodzy Rodzice, Kochane Misie!

      Przed nami kolejny tydzień zmagań ze zdalnym nauczaniem. Czas, kiedy zamknięte są placówki oświatowe, to czas trudny, ale spróbujmy go dobrze wykorzystać. Dlatego przedstawiamy zestaw źródeł, z których możecie Państwo skorzystać podczas zabawy z dziećmi. Proszę pamiętać, że warto nieprzerwanie ćwiczyć samodzielność, umiejętności komunikacji, panowania nad emocjami – wiele z tych kompetencji kreuje nam codzienność. Nuda natomiast może być wspaniałym podłożem do kiełkowania kreatywności, umiejętności planowania własnych działań czy warsztatu pracy. Każda rozmowa – o pogodzie, o samopoczuciu, o przeczytanej książce to rozwijanie słownictwa, poczucia własnej wartości, poszerzanie wiedzy.

W tym tygodniu (30.03-03.04.2020) chciałabym porozmawiać  z dziećmi o naszej pięknej Wiośnie.                                                                          

                                   Temat tygodnia:   Witaj Wiosno!

Celem zajęć jest :

-wzbogacenie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę;

-doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (pary podobne, pary funkcyjne);

– kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowe

-doskonalenie umiejętności rozpoznawania popularnych gatunków ptaków występujących w Polsce

-rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi, skoku na jednej nodze i obunóż

-uświadomienie dzieciom potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia

-wdrażanie do poznawania różnych form ekspresji artystycznej – malarstwo, rzeźba, muzyka, poezja, proza;

– kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu

 

 Pierwsza propozycja to wiosenna piosenka .

„Jestem wiosna” Halina Sokołowska

Idę, idę, idę prosto do was.
Idę, idę, słońce niosę wam.
Wszystkie śniegi stopię,
Zazielenię wszystkie lasy,
Fiołki oraz bratki,
Patrzcie, dla was mam Ref. Wiosna, wiosna, jestem wiosna.
Patrzcie, jaką piękną suknię mam.
Wiosna, wiosna, jestem wiosna.
Najpiękniejsza z wszystkich dam. X2 Wszędzie zieleń, czerwień, złoto, błękit.
Oczy kwiatów w słońce patrzą już.
Cieszcie się wraz ze mną.
Podziwiajcie mą pogodę.
Chodźcie do mnie wszyscy,
Zaśpiewajmy znów. Ref. Wiosna… x2 

 

https://www.youtube.com/watch?v=EDdGL1jxCdU

 

 

„Jaka jest wiosna?” – rozmowa na temat wiosennych barw, dźwięków, zapachów, smaków na podstawie doświadczeń dzieci oraz treści piosenki „Jestem wiosna”.

Rodzic czyta treść poznanej dzisiaj piosenki. Po przeczytaniu mówi: Przyszła wiosna. Jakie kolory ze sobą przyniosła? (żółty – słońce, zielony – trawa, fioletowy – fiołek, czerwony, złoty, niebieski – różne kwiaty). Jakie jeszcze kolory zauważamy wiosną i z czym są związane? (błękitny – bezchmurne niebo, woda w jeziorach, biały – kwitnące drzewa owocowe, stokrotki, motyle itp.). Pytamy: Jakie dźwięki niesie ze sobą wiosna? (gwizdy szpaków, kosów, śpiew słowików, bociani klekot, rechotanie żab, szum wiosennego deszczu) Dzieci próbują naśladować głosem różne dźwięki przyrody. Rodzic pyta: Jakie zapachy przyniosła ze sobą wiosna? (zapach ciepłego wiatru, padającego deszczu, kwitnących kwiatów, drzew, krzewów, świeżej ziemi, świeżej trawy)

Jakie smaki przyniosła wiosna? (świeże nowalijki: ogórki, koperek, dymka, szczypior, szpinak, marchewka, sałata, rzodkiewka).

 

 

Wiosenny krajobraz –  wykonanie plakatu. Dzieci wycinają zgromadzone w domu ilustracje/zdjęcia związane z wiosną i naklejają je na karton. Dorysowują dodatkowe elementy: trawę, jezioro, drzewo. Oczywiście to tylko propozycja, jeśli mają Państwo inny pomysł na wiosenny plakat to zachęcam to realizacji. Będzie mi bardzo miło jeśli uda się wykonać zdjęcie pracy wraz z autorem 🙂 , chętnie umieszczę je na FB. Można wysłać je na mój numer tel.  lub mój mail jez25@wp.pl.

 

„Zapraszamy do nas, ptaszki!” –rozmowa na temat powracających wiosną ptaków na podstawie doświadczeń dzieci i zagadek  „Dudkowe zgadywanie Anny Sójki”.

Stoi sobie w trzcinach, wdzięcznie szyję zgina, w wodzie się nie tapla, bo nie kaczka to, lecz… (czapla)

Dzieci poruszają się jak czapla: chodzą, gwałtownie zginając nogi, głowę trzymają wysoko, ręce opuszczone wzdłuż ciała.

W piękny fraczek ubrana nad stawem zatacza kółka. Lata nisko – deszcz wróży czarno-biała… (jaskółka)

Dzieci pochylają się, ręce trzymają rozpostarte na boki i poruszają się szybko po sali.

Podrzuca innym jajka ptasia mama – szachrajka, ma szaro-czarne piórka i kuka – to… (kukułka)

Żółty dziób, brunatne pióra, mógłby śpiewać w wielu chórach, bo ma melodyjny głos i szybko się uczy… (kos)

Gdy mówi „coś bym dziś zjadł”, to zwykle szuka żab, rozpoznasz go po klekocie. Już wiesz, kto to? Tak! To… (bociek)

 

„Witamy powracające ptaki” – zabawa słuchowa. Wysłuchanie dźwięków wydawanych przez wiosenne ptaki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych. – „Bociany” – dzieci poruszają się po kole, naśladując bociany. Unoszą kolana wysoko – ręce mają wyprostowane – i klaszczą w dłonie, mówiąc: kle, kle, kle. Na sygnał dzieci – bociany – stoją nieruchomo na jednej nodze.– „W poszukiwaniu wiosny” – dzieci swobodnie biegają po sali, na sygnał, np. biedronka, motyl, bąk, poruszają się i wydają dźwięk jak owad, którego nazwę usłyszą.– „Skaczące koniki polne”. Dzieci naśladują skaczące koniki, wykonując duże skoki obunóż do wyznaczonego miejsca.

 

„Kwiaty”– opowieść ruchowa.

Dzieci, słuchając opowiadania, powoli wstają (od leżenia do stania na palcach). Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dzieci – skulone – leżą na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (poruszają się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dzieci – nadal zwinięte w kłębek – kucają). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dzieci powoli prostują palec wskazujący i unoszą go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dzieci stoją na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i poruszają palcami). Ach, jaka piękna wiosna.

 

„Kolorowe pląsy”– improwizacje taneczne do utworu Piotra Czajkowskiego Walc kwiatów lub Moment musical Franza Schuberta. Dzieci wybierają sobie kolorowe paski krepiny i łączą je taśmą, aby się nie pogubiły. Przygotowują po dwa zestawy – po jednym do każdej ręki. Tańczą swobodnie, wymachując różnobarwnymi paskami.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

https://www.youtube.com/watch?v=B5qxyEtMk8U

 

„Tworzymy kwiaty” – malowanie farbami lub kredkami ulubionych kwiatów. Zachęcam do wykonania  zdjęć pracy wraz z autorem 🙂 i przesłania Pani Kasi. Będzie mi bardzo miło. 🙂

 

Wiele stron oferuje ćwiczenia grafomotoryczne, zachęcam Państwa do drukowania takich ćwiczeń, moja propozycja na ten tydzień to :

https://www.kredkauczy.pl/cwiczenia-dla-dzieci

Proszę pamiętać o wycinaniu i zabawach z plastelina ,masą solną, ciastoliną. Można wykonać je samodzielnie z produktów dostępnych w domu.

 Przepis na masę solną

Składniki:

  • mąka;
  • sól;
  • woda
  • ilość: 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody.

Przygotowanie:

Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą). Wodę dodajemy ostrożnie, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.

Wykorzystanie:

  • można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe;
  • można z niej lepić trwałe dekoracje, świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje;
  • zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości;
  • po zastygnięciu można malować ją farbami (farba blednie, wchłania się)

Przepis na ciecz nienewtonowską

Co w niej niezwykłego? Można w nią pukać młotkiem i stawia silny opór, jednak, gdy powoli zanurzamy w niej dłoń – jest płynna jak woda.

Potrzebujemy do niej:

  • skrobi ziemniaczanej
  • wody
  • w stosunku 1:1

Wykonanie banalne – wystarczy wymieszać ze sobą oba produkty.

 Te i inne bardzo ciekawe przepisy znaleźć można na stronie :

https://panimonia.pl/2018/01/23/masy-sensoryczne-plastyczne-przepisy/

Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrowia .

Katarzyna Kobus

 

24.03 – 27.03

 

Drodzy Rodzice i Dzieci! 

Ze względu na czas wolny od zajęć w przedszkolu sukcesywnie będę zamieszczała w zakładce naszej grupy treści programowe, z jakich możecie skorzystać w wolnych chwilach. Będą to wierszyki, piosenki, opowiadania oraz inne ciekawe zabawy dydaktyczne i logopedyczne.

W tym tygodniu (24.03 – 27.03) realizowałabym temat:

Zwierzęta na wiejskim podwórku.

Rozmawialibyśmy o pracy rolnika – o uprawie ziemi (sadzeniu, sianiu, nawożeniu, zbieraniu) i hodowli zwierząt (karmieniu, doglądaniu). Śpiewalibyśmy piosenki „Stary Donald farmę miał” i „Ptak Nijaki”. Myślę, że dzieciom te piosenki bardzo przypadną do gustu ,wiec zachęcam to odsłuchania i wspólnej zabawy w rytm muzyki. Zachęcam do rozmowy z dziećmi o życiu zwierząt, sposobach poruszania się i odgłosach zwierzą żyjących w gospodarstwie: konia, krowy, kozy, kury, koguta, owcy, indyka, kaczki, gęsi, psa, kota, a także ich miejsca zamieszkania (obora, kurnik, buda, dom człowieka, zagroda dla drobiu, zagroda dla pozostałych zwierząt).

Stary Donald farmę miał

sł. i muz. Tradycyjne

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł!

Słychać hau, hau tu,Hau, hau tam,

Hau tu, hau tam,Wszędzie hau, hau,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie krowy miał,ija, ija, oł!

Słychać mu, mu tu,Mu, mu tam,

Mu tu, mu tam,Wszędzie mu, mu,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie kaczki miał, ija, ija, oł!

Słychać kwa, kwa tu,Kwa, kwa tam,

Kwa tu, kwa tam,Wszędzie kwa, kwa,

Stary Donald farmę miał, ija, ijaoł

 

Pytania jakie można zadać dziecku po zapoznaniu się z piosenką:

Jakie zwierzęta hodował stary Donald? Jakie inne zwierzęta możemy spotkać na wsi? Czym jeszcze zajmuje się rolnik na wsi?

 

W rozmowie o wiejskiej zagrodzie pomocna może się okazać prezentacja multimedialna oraz plansze przedstawiające zwierzęta żyjące na wsi(pliki PDF) ze strony :

Przedszkolankowo.pl

https://przedszkolankowo.pl/2017/01/30/wiejska-zagroda-prezentacja-multimedialna/wiejska-zagroda-prezentacja-multimedialna-2/

 

Zachęcam Państwa do wspólnej zabawy z dziećmi J

 

           Ptak Nijaki

sł. i muz. Jacek Skubikowski

 

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.

I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco.

A ten pierwszy Rudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.

Tańczył tak, Rudy ptak: Umpa, umpa, lewa noga.

Szyja, skrzydło, dziób, podłoga.

Dwa podskoki, chwyt pod boki.

Szur, szur, zgubił siedem piór.

Szur, szur, trafił prosto w mur.

Szur, szur, zgubił siedem piór.

Szur, szur, trafił prosto w mur.

Były sobie trzy ptaki: Rudy, Chudy i Nijaki.

I pragnęły nade wszystko wygrać konkurs tańca disco.

A ten drugi, Chudy Ptak, w dyskotece tańczył tak.

Tańczył tak, Chudy ptak: Hopla, hopla, nogą prawą.

Tupu, tupu, żwawo, żwawo.

Dwa ćwierknięcia, trzy kląsknięcia.

Łup, cup, aż mu skakał czub.

Łup, cup, aż połamał dziób.

Łup, cup, aż mu skakał czub.

Łup, cup, aż połamał dziób

 

Pytania jakie można zadać dziecku po zapoznaniu się z piosenką:

Co się stało z Chudym Ptakiem, gdy szalał w tańcu? Jak tańczył Rudy Ptak? Dzieci pokazują jego taniec: dwukrotnie kiwają prawą nogą, naprzemiennie tupią stopami o podłogę, skaczą obunóż.

https://www.youtube.com/watch?v=99ueGwywJQg

Kogo mogę spotkać na wsi?” – opowieść ruchowa.

Dzieci wykonują ruchy odpowiednio do słuchanej treści:

Jest ranek. Słońce powoli oświetla podwórko. Pierwszy na podwórku pojawia się kogut. Chodzi dumnie, wysoko stawia nogi, rusza głową na boki, nagle głośno pieje: kukuryku! Kury z niezadowoleniem kręcą się na grzędach, później jedna za drugą wychodzą z kurnika, gdacząc: ko, ko, ko, ko… Na podwórku robi się coraz weselej. Nareszcie z domu wychodzi gospodarz, jest bardzo wcześnie, dlatego gospodarz przeciąga się i szeroko otwiera buzię, ziewając. Między jego nogami prześlizguje się szara kotka, na pewno pójdzie na pole szukać myszki… Pora zadbać o swoje zwierzęta – myśli gospodarz i, mocno stawiając kroki, idzie w stronę stajni, bo tam czekają na niego dwa głodne konie. Gospodarz nalewa im wody i podaje widłami siano – gdy będzie cieplej, wyprowadzi je na dwór. Zadowolone konie wierzgają kopytami i rżą radośnie: iha, haha, iha, haha. Teraz pora wyprowadzić krowy z obory. Gospodarz otwiera ciężkie drzwi. Wita się ze swoimi czterema krowami, przy-wiązuje im specjalny sznurek – postronek – i trzymając go, wyprowadza krowy z obory. Krowy idą powoli, zatrzymując się co chwilę, mocno machają swoimi ogonami, aby odgonić muchy. Są na miejscu – to ogrodzone pastwisko, tutaj krowy cały dzień będą żuły trawę. Gospodarz odwiązuje postronek, tutaj krowy są bezpieczne. Czas wrócić do domu – myśli gospodarz. Wraca, aby zjeść śniadanie. Tak zaczyna się kolejny dzień w gospodarstwie wiejskim.

 

Polecam również strony internetowe z szeroką ofertą dydaktyczną dla dzieci:

 

https://www.wsip.pl/oferta/cykle/wychowanie-przedszkolne/

https://www.domowyprzedszkolak.pl/

http://www.dziecionline.pl/

http://www.kreatywniewdomu.pl

https://akademia.pwn.pl/materialy/Wszystko,1.html?search=zdrowy%20przedszkolak&page=1#

W związku obowiązującą kwarantanną proponujemy Państwu i dzieciom ogólnopolską akcję edukacyjną „Dzieci uczą rodziców”

https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

 

Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrowia.

Katarzyna Kobus