Pszczółki
Założenia programowe Kwiecień 12.04.- 16.04.2021
Tematyka tygodnia: Mali ekolodzy
Dzień 1.
Temat dnia: Co to jest przyroda
Cele:
- poznanie znaczenia słowa przyroda
- zachęcanie do dbania o przyrodę
- rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- aktywizowanie mowy i myślenia
Ćwiczenia poranne :
- zabawa rzutna „Butelkowe kręgle”.
Rodzic przygotowuje plastikowe butelki-kręgle, zadaniem dziecka jest turlanie piłki, starając się przewrócić jak najwięcej butelek/kręgli. Przeliczanie elementów. Zabawa ma na celu rozwijanie celności rzutu.
- Ćwiczenia równowagi „rodzic układa na podłodze skakankę w kształcie litery S ”. Dziecko stara się przejść po skakance tak, aby z niej nie spaść.
- Ćwiczenie siły „kotek toczy piłkę”. Ustalamy miejsce startu i mety. Zadaniem dziecka jest toczenie piłki za pomocą głowy w jak najszybszym czasie.
- Przejdź przez pajęczynę”.Ustawiamy 4 krzesełka i wiążemy między nimi sznurek jak pajęczynę. Zadaniem dziecka jest przejść między sznurkami, starając się o nie, nie zahaczyć.
Zajęcia główne :
Przebieg :
- Co to jest przyroda? – wysłuchanie dialogu. Rodzic trzyma w ręku postać trampolinka ( misia) i udzielając mu głosu, prowadzi z nim dialog.
-Trampolinku ( misiu) dzisiaj będziemy rozmawiać o przyrodzie. Czy wiesz co to jest ?
-Przyroda… ? Wydaje mi się że ma kolor zielony, to są listki i trawa.
-Czy tylko zielony? A kolorowe kwiaty, a niebieskie jeziora?
-Tak!Przyroda jest wokół nas!To także zwierzęta- ogromne słonie i malutkie mrówki.
-I co jeszcze? Może dzieci ci pomogą?
- Dziecko z pomocą rodzica wymienia inne elementy przyrody ( morze, pies, kwiatek w doniczce, ptaki, wodospad …).
- Praca plastyczna „Obrazek przyrody”. Rodzic rozkłada papier oraz szablony różnych elementów przyrody ( np. wycięte z kalendarzy, czasopism, pocztówek). Dziecko nakleja sylwety na papier, tworząc pracę o przyrodzie. Wypowiada się na temat skomponowanego obrazka. Rozwijanie umiejętności plastycznych i manualnych.
- Zawieszenie obrazka w wybranym przez dziecko miejscu.
- Rozmowa kierowana na temat tego, dlaczego trzeba dbać o przyrodę. Dlaczego należy szanować przyrodę?Jak wyglądałby świat, gdyby nie było na nim roślin: drzew, kwiatów, trawy ? Dlaczego przyroda jest nam potrzebna? Jak każdy z nas może dbać o przyrodę? Jak wygląda trawnik na którym leża śmieci? Co powinniśmy zrobić z pustą butelką po napoju albo papierkiem po cukierku?
- Wykonanie ćwiczenia KP2,k.53.Dziecko ma za zadanie narysować drogę od trampolinka do kosza na śmieci.
Zabawy na świeżym powietrzu:
- Zabawa ruchowa „złap piłkę”
- zabawa ruchowa ze skakanką „szczur”. Rodzic kręci skakanką, zadaniem dziecka jest przez nią przeskakiwać, tak aby do niej nie dotknąć. Rozwijanie skoczności i zwinności ruchowej.
Dzień 2.
Temat dnia: Kolorowe pojemniki
Cele:
- wyjaśnienie pojęcia śmieci
- poznanie sposobów segregacji śmieci
- wpajanie nawyku segregowania śmieci
- uświadomienie konieczności dbania o przyrodę
- słuchanie wiersza ze zrozumieniem
Ćwiczenia poranne :
- zabawa ruchowa na czworakach „wyścigi kotów”
- zabawa manualna- układanie puzzli. Dziecko układa dowolne obrazki pocięte na części. Doskonalenie percepcji wzrokowej.
- zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków. Omawianie powstałych budowli.
Zajęcia główne :
Przebieg :
- Wycieczka piesza w celu sprawdzenia , gdzie w okolicy znajdują się pojemniki do segregacji śmieci. Dziecko stara się zapamiętać kolory pojemników lub symbole, którymi są oznaczone. Rodzic informuje, jakiego rodzaju śmieci należy wrzucać do każdego z nich. Wyjaśnia, dlaczego śmieci są segregowane i do czego mogą być później użyte.
- Rozmowa na temat segregacji śmieci- dzielenie się swoimi informacjami i spostrzeżeniami z wycieczki. Co to są śmieci? Co może być śmieciem? Jakiego rodzaju śmieci powinniśmy wrzucać do pojemników, które widzieliśmy na spacerze ?
- Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Śmieci”
Leży po krzakiem
butelka stara.
Straszy wiewiórkę,
straszy komara.
I pełno gazet
wala się wszędzie.
Przecież komar
czytać nie będzie.
- Rozmowa kierowana na temat wiersza. O jakich śmieciach była mowa w wierszu?Wyobraźcie sobie, że jesteście wiewiórką lub komarem Co powiedzielibyście osobom, które zostawiły śmieci pod krzakiem ?
- Zabawa dydaktyczna „Segregujemy śmieci”. Rodzic przygotowuje różnego rodzaju śmieci, np. plastikowe butelki, różne opakowania, woreczki foliowe, stare gazety, tekturowe pudełka, słoiki , szklane butelki. Rozkładamy kolorowe kartki, obok każdej z nich umieszczamy przedmiot zgodnie z kolorem. Zadaniem dziecka jest posegregować przedmioty zgodnie ze wzorem jaki pokazał mu rodzic. Ćwiczenie umiejętności klasyfikowania. Wdrażanie do segregowania śmieci.
Zabawy na świeżym powietrzu:
- zabawa ruchowa bieżna „dogoń sikorkę”
- ćwiczenie grafomotoryczne- rysowanie patyczkiem po piasku. Doskonalenie małej motoryki.
Dzień 3.
Temat dnia: Dzień Ziemi
Cele:
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- doskonalenie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształcenie wyobraźni twórczej
- wykorzystanie przedmiotów niemelodycznych jako instrumentów
- improwizacje dźwiękowe
- uwrażliwienie na elementy muzyki: natężenie dźwięków i tempo.
Ćwiczenia poranne :
- zabawa ruchowa „leć jak rakieta”
- gdzie leży skakanka. Rodzic kładzie skakankę w różnych miejscach w domu. Zadaniem dziecka jest określanie położenia z zastosowaniem przyimków; na, pod
, za, obok, przed. Ćwiczenie określania stosunków przestrzennych.
- zabawa „rymy”.Łączenie w pary obrazków, których nazwy się rymują. Doskonalenie percepcji wzrokowo-słuchowej, rozwijanie zdolności myślenia przyczynowo-skutkowego
Zajęcia główne :
Przebieg :
- Wyjście przed dom i aktywny udział w obchodach Dnia Ziemi. Porządkowanie terenu w najbliższej okolicy, teren wokół domu. Rozmowa i zadawanie pytań : Jak traktujemy kogoś, kto obchodzi jakieś święto, na przykład urodziny? Rodzic informuje dziecko że dzisiaj swoje święto ma nasza planeta. Jak możemy je uczcić, co możemy dla niej zrobić ?
- Rozmowa podsumowująca akcję sprzątania, dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami, odpowiada na pytania. Czy w naszej okolicy jest dużo śmieci?Gdzie można znaleźć kosze na śmieci? Co należy zrobić z papierkiem, jeśli w pobliżu nie ma kosza?
- Rozmowa z wykorzystaniem rekwizytu-globusa ( może to być zdjęcie). Rodzic prezentuje dziecku globus. Wyjaśnia, że pokazana jest na nim Ziemia w bardzo dużym pomniejszeniu. Informuje, że kolor niebieski oznacza wody, które otaczają lądy. – jak myślisz, jakie życzenia mogłaby mieć Ziemia w dniu swojego święta? – jaką minę miałaby zaśmiecona Ziemia, a jaką czysta? – jaki prezent możesz dla niej zrobić?
- Zabawa „poszukaj nakrętek” Dziecko spaceruje w rytm wesołej muzyki. Na przerwę w nagraniu szuka plastikowych nakrętek wcześniej ukrytych przez rodzica. Gdy nakrętki zostają już znalezione, dziecko ogląda je, a następnie wrzuca do dowolnego pojemnika. Słucha jakie odgłosy wydają wrzucane nakrętki.
- Zabawa rytmiczno-ruchowa do wiersza Doroty Gellner „Złote śmieci”. Rodzic recytuje wiersz sylabami, a dziecko stara się wyklaskać je rytmicznie, klaszcze naprzemiennie- raz dłonie trzymając przed sobą, a raz unosi w górę. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
„Złote śmieci” Złote maski, złote blaski, złote spinki, złote laski:
złote suknie z cekinami przelatują za oknami.
Sąsiad z domu wybiegł z wędką, złotą laskę złapał prędko.
Ktoś z balkonu się wychylił, schwytał suknię w jednej chwili.
Obudziły się dziewczynki – biegną łapać złote spinki:
A dozorca maską świeci i zamiata złote śmieci:
złote iskry i migoty, złotą puszkę, papier złoty, mrucząc:
Ale śmieci moc! Ale zwariowana noc!
Zabawy na świeżym powietrzu:
- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „ Przesuń głaz”
- zabawa pantomimiczna „Co robimy w domu”.
- Praca plastyczna- lepienie z plasteliny. Wykonanie dowolnej pracy. Rozwijanie motoryki małej i improwizacja plastyczna.
Dzień 4.
Temat dnia: Zielony las
Cele:
- wyjaśnienie co to jest las
- poznanie prawidłowego zachowania się w lesie
- wpajanie zasad szanowania przyrody
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej
- rozwijanie umiejętności manualnych
Ćwiczenia poranne :
- zabawa równoważna „wyścig ślimaków”
- zabawa oddechowa. Dziecko dmucha na kulki styropianowe leżące na stole. Starają się, aby nie spadły na podłogę. Pogłębianie wdechu i wydechu.
Zajęcia główne :
Przebieg :
- Co to jest las ? -burza mózgów. Dzieci dzielą się doświadczeniami. Kto był w lesie ? Jak wygląda las? Z jakim kolorem kojarzy się las? Jak pachnie las? Jakie dźwięki można w lesie usłyszeć?Spróbuj je naśladować? Czy lasy są nam potrzebne?Dlaczego?Czy tylko potrzebne są ludziom? Jakie zwierzęta żyją w lesie?Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.
- Zabawa ruchowa „mrówki do mrowiska!W jednym miejscu kładziemy hula hoop. Dziecko – mrówka chodzi na czworakach po całym pomieszczeniu. Na hasło: Mrówki do mrowiska! Dziecko kieruje się w stronę koła i gromadzi się przy nim.
- Rozmowa na temat, jak należy zachowywać się w lesie. Czego nie wolno robić w lesie?Dlaczego nie można krzyczeć? Dlaczego nie wolno palić ognisk? W miarę możliwości proszę zaprezentować zdjęcia ze znakami informacyjnymi o zakazie zaśmiecania lasu, wjeżdżania do niego samochodem i rozpalania ogniska. Co możemy w lesie robić? Dziecko wymienia swoje propozycje.
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Graj nisko, graj wysoko” Dziecko stoi naprzeciwko rodzica, otrzymuje po 2 plastikowe butelki. Rodzic prezentuje wybrany rytm muzyczny , zadaniem dziecka jest odwzorować podany rytm w ten sam sposób.
Zabawy na świeżym powietrzu:
- zabawa ruchowa „obiegnij drzewo 2 lub 3 razy”. Dzieci biega na sygnał: obiegnij drzewo! Biega wokół najbliższego drzewa. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, prawidłowe reagowanie na polecenie.
Dzień 4.
Temat dnia: Oszczędzamy wodę
Cele:
- rozwijanie postaw proekologicznych
- uświadomienie znaczenia wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt
- poznanie sposobów oszczędzania wody
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
Ćwiczenia poranne:
- zabawa plastyczna „leśne duszki”.Lepienie z masy solnej leśnego duszka według własnego pomysłu. Rozbudzanie wyobraźni i pomysłowości, doskonalenie sprawności manualnych.
- Zabawa ruchowa „zbieramy truskawki”. Dziecko chodzi po kole za rodzicem. Na słowa „zbieramy truskawki” przykuca i udaje, że zrywa owoce z krzaka. Aktywizowanie układu ruchowego.
Zajęcia główne :
Przebieg :
- Film na temat wody w przyrodzie. Krótka rozmowa na temat obejrzanego filmu. Wyjaśniamy dziecku, że woda jest potrzebna do życia ludziom, zwierzętom i roślinom.
- Zabawa dydaktyczna „woda”.Rodzic prezentuje ilustracje komu i do czego potrzebna jest woda np. dziecko pijące wodę ze szklanki, ptak pijacy wodę z kałuży, ryby w stawie, podlewanie kwiatów itd. Poszerzanie wiedzy na temat znaczenia wody dla człowieka, zwierząt i roślin.
- Jak możemy oszczędzać wodę?. Zapraszamy dziecko do łazienki i pokazujemy w jaki sposób należy myć ręce i zęby, żeby nie marnować wody.
- Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody w domu i w przedszkolu przez dzieci.
- Wykonanie ćwiczenia z KP,k.52. Dziecko nalepia uśmiechniętą kropelkę na tym obrazku, na którym dziecko oszczędza wodę.
https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM
https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g ( piosenka do odsłuchania)
PIOSENKA O ZDROWEJ WODZIE
Wodę w kranie mamy na zawołanie
a Możesz się napić moje ty kochanie
Bo zdrowa woda siły, a jakże ci doda
a Życie ocali, kiedy słońce pali.
Zimna woda, siły doda
a Jest do picia i do mycia
Do żeglowania, do pływania
a Podlewania i pluskania.
Pasta do zębów i mydło to trochę za mało
Wody potrzeba by umyć swoje ciało
I nic nie urośnie na polach, przecież to wiemy
Bez wody wszystko umrze tutaj na ziemi.
Niech reklamują sobie słodkie napoje
A my, mądre dzieci i tak wiemy swoje
Przybyła nareszcie i do nas ta dobra moda:
Najlepsza na świecie do picia jest właśnie woda.
Zabawy na świeżym powietrzu:
- Zabawa bieżna „slalom między drzewami”
- zabawa skoczna” skacz po śladach”
Założenia programowe Kwiecień 06.04.- 09.04.2021
Tematyka tygodnia: Dzień i noc.
Tematy kolejnych dni:
- Noc w przedszkolu.
- Co robimy w dzień, a co w nocy?
- Rytm dnia i nocy.
- Zwierzęta, które lubią noc.
Dzień 1.
Temat dnia: Noc w przedszkolu
Cele:
- wzbogacenie słownictwa czynnego
- wymienianie cech dnia i nocy
- stosowanie pojęć: księżyc, słońce, gwiazdy
- słuchanie ze zrozumieniem i odpowiadanie na pytania
Ćwiczenia poranne:
- zabawa matematyczna „Liczymy owoce” z wykorzystaniem liczmanów znajdujących się w domu można wykorzystać np. kredki, zakrętki.
- zabawa manualna- rysowanie leniwej ósemki. Dziecko otrzymuje kartkę z wykropkowanym konturem leniwej ósemki. Najpierw rysuje jej kształt pacem po śladzie, a potem kredką. Rodzic zwraca uwagę na poprawność rysowania. Doskonalenie koordynacji ruchowej, integracja obu półkul mózgowych.
Zajęcia główne:
Przebieg
- Rozmowa na temat tego, co świeci w dzień, a co nocą, jakie zmiany zachodzą w tym czasie. Rodzic zapala światło, a potem odsłania zasłony/rolety. Pokazujemy dziecku ilustracje przedstawiające słońce, księżyc i gwiazdy. Dziecko opowiada, co widzi i opisuje cechy słońca, księżyca i gwiazd.
- Słuchanie wiersza Agnieszki Frączek „Nocą”
NOCĄ…
Agnieszki Frączek
Ciemną nocą, głuchą nocą,
kiedy dzieci śpią, nie psocą,
cicho robi się w przedszkolu.
I spokojnie jest… z pozoru.
Bo w szufladzie już coś stuka –
pewnie krasnal wyjścia szuka;
biurko chwieje się i skrzypi,
z szafy słychać dziwne „szy… piii…”;
spod dywanu zaś wybiega
piegowaty smok w pepegach.
Nawet w książkach coś się dzieje:
król z obrazka TIR-em wieje,
Baba Jaga mknie do wróżki
na dziewczęce pogaduszki,
z ciuchcią zaś plotkuje traktor:
Brum, doprawdy?
– Tak! To-tak-to!
Trzy pluszowe rude słonie
grają w klasy na balkonie,
a dinozaur bez ogródek
ciągle depcze nam ogródek.
Bo w przedszkolu, ciemną nocą,
to zabawki właśnie psocą!
- Rozmowa kierowana na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania: Co dzieje się w przedszkolu nocą? Jakie słychać dźwięki? Co robią krasnal i smok? Co dzieje się w książkach? Co robią słoń i dinozaur? Kto psoci nocą w przedszkolu, a kto w dzień?
- Praca plastyczna „Noc”. Dziecko rysuje białą lub żółtą kredką na czarnej lub granatowej kartce elementy nocy: gwiazdy i księżyc. Rozwijanie umiejętności plastycznych.
Dzień 2.
Temat Dnia: Co robimy w dzień, a co w nocy?
Cele:
- nazywanie czynności wykonywanych nocą i podczas dnia
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie percepcji słuchowej
- nauka piosenki „Słonko idzie spać”
- rozwijanie aparatu głosowego
Ćwiczenia poranne:
- zabawa ruchowa rzutna „złap piłkę”
- ćwiczenie orientacyjno-porządkowe „Dzień Dobry- Dobranoc”. Dziecko siedzi na podłodze twarzą zwrócone w stronę rodzica, gdy rodzic powie: Dzień Dobry wyciąga rękę i wita się, kiedy powie Dobranoc kładzie się na podłodze i zwija w kłębuszek.
Zajęcia główne:
Przebieg:
- Zabawa muzyczno- ruchowa „Dzień i noc”. Rodzic przygotowuje dwa rodzaje muzyki- spokojną i dynamiczną. Włącza kolejno każdą z nich. Następnie pyta, która kojarzy się z dniem, a która z nocą. W zależności od rodzaju muzyki dziecko biega lub kładzie się na podłodze. Rozróżnianie tempa muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=Eh_dH40FRhc
https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo&t=43s
- Wykonanie ćwiczenia z KP2,K.50. Dziecko wskazuje, który rysunek przedstawia dzień, a który- noc. Uzasadnia swoje zdanie. Rysuje na niebie słońce lub księżyc.
- Słuchanie piosenki „Słonko idzie spać”.
„Słonko idzie spać”
Autor: Urszula Piotrowska
Słonko idzie spać pod puszysty koc
dzień się kończy, ciemno wkoło
i przychodzi noc.
Skacze kot na dach
i wygina grzbiet.
mruczy cicho do księżyca:
W plecki podrap mnie.
Wszystkie gwiazdy w śmiech:
Ten zabawny kot
chce po dachach biegać z nami,
ciągnie go do psot.
Słonko wstaje już
budzi jasny dzień,
kot przeciąga się i ziewa,
Chyba czas na sen.
http://pp19.radom.pl/slonko-idzie-spac-zapoznanie-z-piosenka/
- Rozmowa na temat piosenki. Dziecko stara się opowiedzieć o czym jest piosenka. Określa czy piosenka jest skoczna, czy spokojna? Czy można ją śpiewać komuś do tańca czy do snu?Czy znasz jakieś kołysanki? Komu rodzice śpiewają do snu?
- Zabawa „Co robimy w dzień?”. Gdy dziecko słyszy muzykę ( dowolne nagranie), naśladuje różne czynności, które wykonują w ciągu dnia (np. ubieranie się, jedzenie, czesanie się, grę w piłkę, budowanie z klocków). Przerwa w muzyce oznacza noc, dlatego dziecko przerywa wykonywaną czynność i kładzie się na podłodze, udając że zasypia. Powrót muzyki oznacza powrót dnia i dziennych czynności. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
Dzień 3.
Temat dnia:Rytm dnia i nocy:
Cele:
- rozwijanie umiejętności dostrzegania i układania rytmów
- wzbogacanie słownictwa czynnego poprzez wyszukiwanie wyrazów o znaczeniu przeciwstawnym
- rozwijanie umiejętności plastyczno- manualnych
- ćwiczenie spostrzegawczości
Ćwiczenia poranne:
- zabawa bieżna „Dogoń kotka”
- zabawa ruchowa „Bieg slalomem”
Zajęcia główne:
Przebieg:
- Zabawa matematyczna „Układamy rytmy”. Dziecko otrzymuje liczmany, np. obrazki przedstawiające gwiazdki, księżyce, słoneczka i układają z nich rytmy pokazane przez rodzica. Następnie samodzielnie wymyślają swoje układy. Dostrzeganie i układanie rytmów.
- Zabawa słowna „Przeciwieństwa”. Rodzic mówi pierwsze słowo, a dziecko odpowiada drugie o znaczeniu przeciwstawnym np. jasno-ciemno, cicho-głośno, góra-dół, długi-krótki.
- Wykonanie ćwiczenia z KP2,K.51.Dziecko łączy takie same kostki. Ćwiczenie spostrzegawczości.
- Zabawa słuchowa z wyklaskiwaniem- dzielenie wyrazów na sylaby.
Dzień 4.
Temat dnia : Zwierzęta, które lubią noc.
Cele:
- rozbudzanie zainteresowań przyrodą
- poznanie nazw zwierząt aktywnych nocą
- rozwijanie umiejętności językowych
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej
- doskonalenie sprawności manualnych
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
Ćwiczenia poranne:
- ćwiczenia oddechowe „Piórka”. Dziecko dmucha z różnym natężeniem na piórko, które otrzymało. Pogłębianie wdechu i wydechu.
- zabawa rzutna „Butelkowe kręgle”. Rodzic ustawia kręgle(plastikowe butelki)- dziecko turla piłkę starając się je przewrócić. Wspólne przeliczanie, kto strącił ich najwięcej. Rozwijanie celności rzutu, doskonalenie umiejętności poprawnego przeliczania.
Zajęcia główne:
Przebieg:
- Które zwierzęta lubią noc? – rozmowa kierowana z wykorzystaniem zdjęć. Rodzic przedstawia ilustracje zwierząt aktywnych nocą. Podaje ich nazwy i krótko charakteryzuje.
- Zabawa słuchowa „Słuchamy ciszy”. Dziecko siedzi w milczeniu, na znak rodzica zaczyna krzyczeć. Pytamy jak dziecko się czuje gdy jest cicho, a jak kiedy jest głośno? Co lubi robić w ciszy? Kiedy krzyk i głośna muzyka przeszkadza?
- Zabawa ruchowa : „w przód, w tył”. Dziecko naśladuje ruchy demonstrowane przez rodzica: krok do przodu, krok do tyłu, ręce w przód, ręce w tył, noga w przód, noga w tył. Kształtowanie świadomości własnego ciała.
- Praca plastyczna. „Puchata sowa” dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym, bądź wydrukowanym konturem sowy. Dziecko wykleja go plasteliną lub ścinkami kolorowego papieru, następnie wydrapuje patyczkiem w plastelinie piórka.
- Zabawa rzutna „Celowanie do kałuży”. Zadaniem dziecka jest wrzucenie piłki do obręczy położonej na podłodze.
Założenia programowe- Marzec/Kwiecień 29.03 – 02.04.2021r.
Drodzy rodzice jestem pewna, że z Państwa pomocą dzieci poznają wiadomości dotyczące tradycji i zwyczajów wielkanocnych. Mają Państwo okazję wspólnie z dzieckiem wykonać pracę plastyczną zawartą w kartach pracy z wykorzystaniem dostępnych materiałów znajdujących się w domu. Zachęcam do aktywnego spędzania wolnego czasu-nauka poprzez zabawę.
Poniżej przedstawiam tematykę i plan pracy na najbliższy tydzień w oparciu o materiał zawarty w przewodniku metodycznym „Nowa Trampolina trzylatka”. Niestety z uwagi, iż jest niemożliwe wykonanie wszystkich zadań z 1 dzieckiem , do ich przeprowadzenia niezbędne jest kilka osób, plan pracy zawiera tylko wybrane elementy z przewodnika. Życzę miłej pracy.
Ewelina Wałach
Tematyka tygodnia:Wesołe pisanki.
Dzień 1.
Temat dnia:Wielkanocne tradycje
Cele:
- poznawanie tradycji i zwyczajów wielkanocnych
- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na zadany temat
- wzbogacanie słownictwa
- słuchanie ze zrozumieniem
- rozwijanie sprawności plastycznych
- doskonalenie percepcji wzrokowej
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
Ćwiczenia poranne :
- Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Za czy przed wstążką”.
- Zabawa ruchowa bieżna „Baranki”. Dziecko swobodnie biega na sygnał rodzica zatrzymuje się i cichutko, potem głośniej, coraz głośniej naśladuje odgłos baranka.
Zajęcia główne :
Przebieg :
- Rozmowa na temat Świąt Wielkanocnych. Rodzic opowiada o zwyczajach związanych ze zbliżającymi się świętami, prezentuje ilustracje palm wielkanocnych, pisanek, koszyka ze święconką.
- Odczytanie wiersza przez rodzica „Pisanki” autorstwa Doroty Gellner.
„Pisanki” – Dorota Gellner
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!
- Rozmowa na temat wiersza : Jak wyglądały pisanki z wiersza?Dlaczego powinny leżeć na stole?Dlaczego nie jemy pisanek?Z czego wykonuje się pisanki? Jakie świąteczne życzenia można złożyć drugiej osobie?
- Wykonanie ćwiczenia z KP2, s. 49, kolorowanie pisanki. Dzieci malują pisankę według własnego pomysłu. Jeśli jest taka możliwość pracę wykonujemy farbą, ale i kredkami też jak najbardziej wskazane.
Dzień 2.
Temat dnia: Wielkanoc w sali przedszkolnej
Cele:
- poznanie zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi
- ćwiczenie swobody wypowiadania się na zadane tematy
- ćwiczenie nauki pamięci podczas nauki wiersza
- rozwijanie koncentracji uwagi
- nauka współpracy
Ćwiczenia poranne:
- Zabawa rzutna „Traf w kręgiel” ( kręgle można zastąpić klockami lub innymi przedmiotami znajdującymi się w otoczeniu dziecka)
- Zabawa dydaktyczna „Liczymy słowa”.Dziecko liczy słowa w wypowiedziach Rodzica np. Przyszła wiosna. Radosne święta Wielkanocne. Kolorowe pisanki, jajka malowane. Lubię malować pisanki. Ćwiczenie percepcji słuchowej.
Zajęcia główne:
Przebieg:
- Zabawa powitalna „Witam tych, którzy…”. Rodzic mówi zdania, jeśli dziecko to dotyczy uśmiecha się do rodzica i macha rączką. Przykłady zdań: Witam tą osobę, która ma długie włosy, tą osobę, która wie co to są pisanki.
- Rodzic czyta wiersz „Wielkanoc” Doroty Gellner. Dziecko powtarza kolejne wersy za rodzicem: głośno, cicho, szeptem, z wystukiwaniem rytmu kredką o blat stołu.
„Wielkanoc” – D. Gellner
Obudziły się pisanki Wielkanocnym rankiem
I wołają
Patrzcie – tu na stole
Same niespodzianki!
Bazie srebrno – białe
I baranek mały.
Ten baranek ma talerzyk
Skubie z niego owies świeży
A baby pękate
W cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
Od ucha do ucha.
- Zabawa ruchowa „ Gdzie się wiosno schowałaś?”. Rodzic prosi dziecko, aby się schowało. Drogę do wiosny zaznacza kolorową bibułą bądź wstążką, zadaniem dziecka jest wrócić kierując się oznaczeniami. Rozwijamy orientację przestrzenną.
- Wykonanie wielkanocnej dekoracji domu z wykorzystaniem rekwizytów przygotowanych przez Rodzica. Nauka zgodnej współpracy i radości z efektu swojej pracy.
Film edukacyjny dotyczący zwyczajów wielkanocnych.
Dzień 3.
Temat Dnia : Jajko- jakie jest w środku ?
Cele:
- rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem
- poznanie budowy jajka
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
- ćwiczenie spostrzegawczości
- rozwijanie percepcji wzrokowej i porównywania
Ćwiczenia poranne:
- Zabawa słuchowa „Maskotka”. Dziecko siada naprzeciwko rodzica i w rytm dowolnej muzyki przekazują sobie maskotkę. Na przerwę w muzyce osoba, która ją trzyma, kładzie ją na podłodze i wykonuje dowolną czynność zaproponowana przez Rodzica np. klaszczą lub podskakują. Rozwijanie percepcji słuchowej i prawidłowej reakcji na przerwę w muzyce.
Zajęcia główne
Przebieg:
- Oglądanie i porównywanie jajek. Rodzic pokazuje dziecku jajko ugotowane ( obrane i w skorupkach ), surowe i wydmuszkę. Zachęca do ich oglądania, określania wyglądu, budowy, smaku, zapachu. Jakiego koloru mogą być skorupki jajek ?Jakie jest jajko, gdy obierzemy je ze skorupki ? Co to są wydmuszki ? Czy łatwo jest zgnieść wydmuszkę w dłoni ? Co się z nim stanie gdy upuścimy je na podłogę?. Rozbudzanie ciekawości dziecka, dzielenie się spostrzeżeniami.
- Zabawa badawcza „ Jajko ugotowane i jajko surowe”.Rodzic daje dziecku jajko ugotowane na twardo i prosi o obranie. Potem kroi je na połowę, wskazuje i nazywa żółtko i białko. Jak wygląda w środku jajko ugotowane, a jak jajko surowe?Czym się różnią. Kto z was lubi jajka i w jakiej postaci ?
- Wykonanie ćwiczenia z KP2, s.48. Dziecko porównuje wzory na kurczakach i na skorupkach. Łączy je w odpowiednie pary. Rysuje wzór na ostatnim kurczaku.
Dzień 4.
Temat dnia : Palma Wielkanocna
Cele :
- rozwijanie umiejętności plastyczno technicznych
- porównywanie długości, stosowanie określeń długi- krótki, dłuższy- krótszy
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej
- doskonalenie orientacji przestrzennej
Ćwiczenia poranne:
- Zabawa ruchowa „Kto wyżej skoczy”
- Praca z obrazkiem „Co było na obrazku?”. Rodzic pokazuje przez chwilę dowolny obrazek ( np. o tematyce świątecznej ), a następnie go zakrywa. Zadaniem dziecka jest zapamiętać i opowiedzieć, co było na obrazku. Rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowej.
Zajęcia główne
Przebieg:
- Rodzic opowiada o jednej ze świątecznych tradycji- wykonywanie palm wielkanocnych. Prezentuje ich zdjęcia. Poznanie wielkanocnych tradycji.
- Praca plastyczno- techniczna „Palmy wielkanocne”. Wyklejanie szablonu palmy rożnej wielkości przy użyciu dostępnych materiałów: bibuły, kolorowego papieru,plasteliny kredek, liści z kolorowego papieru, krepiny, ścinków materiału( w miarę możliwości). Rozwijanie umiejętności manualnych.
Poniżej link jak narysować palmę wielkanocną, można również wydrukować gotowy szablon kolorowanki przedstawiający palmę.
https://www.youtube.com/watch?v=k-hPv8svB6k
- Zabawa matematyczna „Która palma jest najdłuższa ?”. Rodzic wycina wszystkie palmy ( powstają różnej długości paski )Prosi dziecko o ułożenie ich obok siebie i porównywanie ich długości. Dziecko układa palmy od najdłuższej do najkrótszej. Porównywanie długości, stosowanie określeń długi-krótki, dłuższy- krótszy.
- Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „skaczące zajączki”. Rodzic rozkłada na podłodze kolorowe kółeczka bądź inne kolorowe przedmioty znajdujące się w domu i włącza dowolnie wybraną muzykę. Dziecko- zajączek skacze między nimi. Na przerwę w nagraniu zajączek wykonuje polecenia Rodzica : zajączki wskakują do koszyczka, zajączki stają obok koszyczka. Zajączki stają za ( przed) koszyczkiem. Rodzic demonstruje wcześniej każde ustawienie. Wdrażanie do rozumienia pojęć : obok, za , przed .
https://www.youtube.com/watch?v=D-sc2df3v2g&t=13s
Dzień 5.
Temat dnia : Moja pisanka
Cele:
- pielęgnowanie tradycji wielkanocnych
- rozwijanie umiejętności plastycznych
- wzbogacanie słownictwa czynnego
- ćwiczenie swobody wypowiedziach
- rozwijanie wyobraźni i reagowanie ruchem na słowa opowiadania
Ćwiczenia poranne:
- Zabawa ruchowo-skoczna „Przeskocz ognisko”.
- Zabawa dydaktyczna „Ciężki czy lekki?”- określanie ciężaru przedmiotów, stosowanie określeń ciężki-lekki.
Zajęcia główne
Przebieg:
- Rodzic wita się z dzieckiem słowami : Witam te dzieci, które mają na sobie coś czerwonego, żółtego, zielonego. Jeśli dane słowa dotyczą dziecka mówi dzień dobry i macha ręką.
- Zabawa plastyczna „Moja własna pisanka”. Ozdabianie jajka styropianowego według pomysłu dziecka, prezentacja i opowiadanie o jego wyglądzie. Wzbogacanie słownictwa. Ćwiczenie swobody wypowiedzi.
- Opowiastka ruchowa „Spacer kurczątek. Dziecko udaje, że jest kurczątkiem i ilustruje ruchem słowa Rodzica.
W koszyku leżało bardzo dużo jajek, z których miały wykluć się niebawem małe kurczątka. (dziecko kuca na dywanie i się nie rusza). Nagle jajka zaczęły się poruszać, a ich skorupki powoli pękać. ( dziecko zaczyna się przeciągać , prostować ręce i nogi ) Po chwili z każdego jajka wykluł się mały kurczaczek. Wszystkie ptaszki zaczęły się rozglądać i trącać dziobkami. (dziecko rozgląda się, dotyka rękami ) Mama kurka zabrała kurczątka na spacer. Wszystkie ustawiły się za nią w szeregu i wyruszyły oglądać podwórko( dziecko maszeruje za rodzicem ), rozglądają się dookoła i opowiadają co zobaczyły na podwórku i kogo spotkały. Zabawa rozwijająca wyobraźnię dziecka.
Piosenki, które ostatnio uczyliśmy się w przedszkolu z ilustracją ruchową:
https://www.youtube.com/watch?v=ulPGOlKOWM0
Dla Rodziców
Menu
Rekrutacja
Do pobrania
Aktualności
- Zapraszamy na Festyn Rodzinny! 7 czerwca 2023
- Czerwiec w Akademii 7 czerwca 2023
- Maj w Akademii Przedszkolaka 26 kwietnia 2023
- Życzenia Wielkanocne 6 kwietnia 2023
- Kwiecień w Akademii Przedszkolaka 30 marca 2023
- Marzec w naszym przedszkolu 21 lutego 2023
- Rekrutacja na nowy rok przedszkolny 2023/24 16 stycznia 2023
- Zapraszamy na bal! 9 stycznia 2023
- Życzenia Świąteczne 19 grudnia 2022
- Święto Niepodległości w Akademii Przedszkolaka 10 listopada 2022
- Informacja 28 października 2022
- Konkurs „Wesołe instrumenty” 28 października 2022
- Ogłoszenie 6 września 2022