Statut
„
Statut
„Akademii Przedszkolaka”
Przedszkola Prywatnego
w Lubartowie przy ul. 1-go Maja 35
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Przedszkole Prywatne „Akademia Przedszkolaka” jest niepubliczną placówką wychowania przedszkolnego.
2. Nazwa przedszkola brzmi: „Akademia Przedszkolaka” Przedszkole Prywatne.
3. Nazwa przedszkola w pełnym brzmieniu używana na pieczęciach:
„Akademia Przedszkolaka”
Przedszkole Prywatne
Beata Matuszak
21 – 100 Lubartów
ul. 1-go Maja 35
tel. 505-005-027
NIP 714-131-89-08
4. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Lubelski Kurator Oświaty.
5. Prywatne Przedszkole „Akademia Przedszkolaka” mieści się w Lubartowie przy ul. 1-go Maja 35.
6. Organem prowadzącym przedszkole jest Beata Matuszak, z siedzibą przy ul. 1-go Maja 35,
21-100 Lubartów.
Rozdział II
Cele i zadnia przedszkola
§ 2
1. Przedszkole Prywatne „Akademia Przedszkolaka” realizuje cele i zadania wynikające z ustawy
Prawo Oświatowe oraz z aktów wykonawczych do ustawy, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
1) Celem przedszkola jest:
-
wspieranie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami i wrodzonym potencjałem w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym,
-
tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej”,
-
objęcie opieką dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalych warunków dla ich prawidłowego rozwoju,
-
organizowanie procesu wychowania w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
-
kształtowanie uniwersalnych umiejętności odpowiednio do fazy rozwoju dziecka,
-
współpraca z rodziną w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
2) Do zadań przedszkola należy:
-
monitorowanie i stymulowanie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego dzieci z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości,
-
kształtowanie u dzieci nawyków służących ochronie zdrowia i zachowaniu bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności fizyczno – ruchowej, kształtowanie właściwych postaw wobec różnych zagrożeń,
-
budzenie u dzieci świadomości moralno – etycznej, kulturowej oraz wrażliwości artystycznej,
-
umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
-
przygotowanie do podjęcia nauki w szkole:
– rozwijanie mowy komunikatywnej we wzajemnym porozumiewaniu się wróżnych grupach
wiekowych oraz z osobami dorosłymi,
– usprawnienie analizatorów poprzez rozwijanie spostrzegawczości w trakcie działania,
– rozwijanie muzyczno-plastycznej i teatralnej sfery rozwojowej dzieci,
– tworzenie sytuacji edukacyjno-wychowawczych celem rozwijania indywidualnych zainteresowań i zdolności dzieci,
– rozwój grafomotoryczny dzieci,
– tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka ,w tym wrażliwość
estetyczną , w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka:mowy ,zachowania, ruchu,
środowiska, muzyki ,tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
f) współdziałanie z rodzicami w zakresie wspomagania rozwoju dziecka:
-wspomaganie wychowawczej roli rodziców,
-diagnozowanie środowiska dziecka,
-wspieranie nauczycieli i rodziców poprzez udzielanie porad oraz konsultacje ze specjalistami i terapeutami,
– tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną , samodzielną eksplorację otaczającej
dziecko przyrody , stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości
oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju
dziecka,
g) udzielanie dzieciom i ich rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:
– diagnozowanie możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka
– indywidualne wspieranie rozwoju dziecka,
– organizowanie indywidualnych i grupowych zajęć logopedycznych,
– prowadzenie konsultacji dla rodziców i nauczycieli .
– organizowanie warsztatów dla nauczycieli i rodziców.
h) w przedszkolu może być organizowana opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi.
2. Prywatne Przedszkole „Akademia Przedszkolaka” realizuje swoje cele i zadania dając dzieciom możliwość rozwoju poprzez:
-
budowanie systemu wartości,
-
odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej i wspólnocie,
-
współpracę z rówieśnikami i nauczycielem,
-
organizowanie zajęć w małych zespołach,
-
stworzenie dziecku możliwości wyboru zadań, środków, partnerów w czasie realizacji zadań,
-
stwarzanie warunków do spontanicznej i swobodnej zabawy,
-
wykonywanie prostych prac porządkowych i czynności samoobsługowych,
-
organizowanie zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz zajęcia wyrównawcze,
-
poznawanie i rozumienie siebie i świata,
3. Podstawowe formy działalności dydaktyczno – wychowawczej to :
-
zajęcia zorganizowane,
-
zabawa,
-
twórczość artystyczna,
-
czynności samoobsługowe,
-
spacery, wycieczki ( pełny tekst w „Regulaminie Spacerów i Wycieczek”),
-
imprezy okolicznościowe i uroczystości.
4. Program wycieczek i imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
§ 3
1. Wobec rodziny przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
-
pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
-
informuje na bieżąco rodziców o postępach dziecka poprzez organizowanie w przedszkolu spotkań grupowych, indywidualnych, zajęć otwartych i uroczystości z udziałem rodziców,
2. Prywatne Przedszkole „Akademia Przedszkolaka” zapewnia każdemu z wychowanków niezbędne warunki do psychicznego i fizycznego rozwoju dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności oraz przestrzega praw określonych w Konwencji Praw Dziecka. Upublicznienie wizerunku podopiecznego jest możliwe tylko za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych.
Rozdział III
Organy przedszkola
§ 4
Organami Przedszkola Prywatnego „Akademia Przedszkolaka” są:
-
Dyrektor Przedszkola,
-
Rada pedagogiczna Przedszkola.
§ 5
Zadania dyrektora przedszkola są następujące:
-
kieruje działalnością przedszkola,
-
reprezentuje przedszkole na zewnątrz,
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
-
stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
-
organizuje pracę w przedszkolu, opracowuje regulamin pracy, projekt arkusza organizacyjnego,
-
współpracuje z Rada Pedagogiczną,
-
współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych,
-
stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszom, stowarzyszeniom i innym organizacjom, których celem statutowym jest działalności wychowawcza i opiekuńcza,
-
opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego,
-
przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej,
-
przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski z nadzoru nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym i podejmuje działania wynikające z tych wniosków,
-
wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa,
-
przyjmuje dzieci do przedszkola,
-
może w drodze decyzji administracyjnej wykreślić wychowanka z listy w przypadkach określonych w statucie,
-
może ustalić indywidualny program pracy z dzieckiem,
-
może wydać zgodę na działalność w przedszkolu stowarzyszeń i organizacji o charakterze wychowawczym,
-
wykonuje zadania wynikające z prawa pracy,
-
jest przełożonym wszystkich pracowników,
-
wykonuje zadania wynikające z prawa pracy,
-
ocenia prace wszystkich nauczycieli i ich dorobek zawodowy,
-
przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe pracownikom przedszkola,
-
właściwie gospodaruje mieniem przedszkola,
-
stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy, opieki i wychowania,
-
współpracuje z rodzicami.
§ 6
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:
1) Dyrektor jako jej przewodniczący,
2) wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
2. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu Rady Pedagogicznej, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
3. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
4. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzeń Rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
5. Do kompetencji Rady należy:
1) ustalenie pod względem merytorycznym rocznych i miesięcznych planów pracy Przedszkola: w trakcie roku dopuszczalne jest dokonywanie zmian nie zmieniających koncepcji;
2) przygotowanie projektu Statutu przedszkola, oraz przedstawienie propozycji jego zmian, a także jego uchwalenie;
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
5) uchwala programy profilaktyczno-wychowawcze;
6) uchwala regulamin pracy Rady Pedagogicznej.
6. Osoba prowadząca Przedszkole pełni funkcję dyrektora.
7. W Przedszkolu utworzono stanowisko wicedyrektora.
§ 7
Zasady współdziałania organów przedszkola:
1) Zapewniają właściwe wykonywanie zadań określonych w przepisach prawa i Statucie przedszkola
poprzez:
-
nie ingerowanie w swoje kompetencje;
-
wspólne ustalanie terminów spotkań.
2) Zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola:
-
na posiedzeniach rad pedagogicznych (planowanych i doraźnych);
-
poprzez podanie informacji w kąciku dla rodziców, ogłoszenia, stronę internetową,
-
pocztę elektroniczną.
3) Spory pomiędzy organami rozwiązywane są:
-
drogą negocjacji przy współudziale oponentów;
-
po wyczerpaniu wszystkich możliwości rozstrzygnięcia sporów, istnieje możliwość odwołania
się do wyższych instytucji w zależności od treści sporów(np. Organ Prowadzący, Organ
Nadzorujący);
-
ostateczna decyzja należy do dyrektora przedszkola.
Rozdział IV
Organizacja Przedszkola
§ 8
1.Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola Prywatnego „Akademia Przedszkolaka” jest grupa złożona z dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień:
-
tworzone są oddziały dzieci 3-letnich, 4-letnich, 5-letnich i 6-letnich,
-
jeżeli liczba dzieci z poszczególnych roczników jest zróżnicowana, tworzone są grupy mieszane,
-
w razie konieczności organizacyjnej może nastąpić przesunięcie do innej grupy, nawet w czasie trwania roku szkolnego;
-
w Przedszkolu zorganizowany jest oddział dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich objętych obowiązkowym oddziaływaniem przygotowującym do podjęcia nauki w szkole;
-
w okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, letnie, okresy okołoświąteczne, epidemie etc.), Przedszkole może prowadzić zajęcia w grupach łączonych.
2. Liczba dzieci w grupie wynosi 24. Grupa może funkcjonować przy niepełnej liczbie dzieci.
3. Do przedszkola przyjmowane są wszystkie dzieci, których rozwój psychofizyczny umożliwia prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie przedszkolnej.
4. Do Przedszkola przyjmowane mogą być dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, autyzmem, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub innymi niepełnosprawnościami.
5. Warunkiem przyjęcia do Przedszkola dziecka z niepełnosprawnością, jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Decyzję o przyjęciu dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności podejmuje dyrektor przedszkola.
6. Dyrektor powierza każdy oddział opiece co najmniej jednego nauczyciela.
7.W miarę możliwości nauczyciele opiekują się jednym oddziałem przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola – służy to zapewnieniu ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo-dydaktycznej.
8. Nauczyciele są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci pozostawionych pod ich opieką.
9. W trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli- specjalistów, nauczyciele ci są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci.
10.Przedszkole może organizować w ramach planu zajęć naukę religii dla dzieci, których rodzice wyrażają taka wolę.
11. Dzieci, które nie uczęszczają na zajęcia dodatkowe pozostają pod opieka nauczyciela prowadzącego grupę.
§ 9
1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe: język angielski, zajęcia logopedyczne, rytmika, religia, zajęcia taneczne oraz zajęcia korekcyjne.
4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i może wynosić w zależności od rodzaju zajęć:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 20- 25 minut,
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30- 40 minut,
3) czas zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacji wynosi 45 min., z zastrzeżeniem możliwości skrócenia bądź wydłużenia tego wymiaru uwzględniając potrzeby i możliwości psychofizyczne dziecka.
§ 10
1. Do realizacji celów statutowych Prywatne Przedszkole „Akademia Przedszkolaka” posiada:
-
Cztery sale zajęciowe
-
Łazienka dla dzieci przy każdej sali zajęć
-
Zewnętrzny plac zabaw z ogrodem
-
Dodatkowa sala do organizacji imprez okolicznościowych dla dzieci
-
Kuchnia
-
Szatnia
-
Pomieszczenia dodatkowe
-
Biuro
2. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, który ustalany jest przez Dyrektora przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. Uwzględnia on wymagania higieniczne i zdrowotne, jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
3. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa „Arkusz organizacyjny przedszkola” przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
4. W arkuszu organizacji przedszkola określa się:
-
liczbę miejsc w placówce
-
planowaną liczbę wychowanków przedszkola i liczbę oddziałów
-
czas pracy przedszkola
-
czas pracy poszczególnych oddziałów i liczbę pracowników przedszkola
-
czas pracy pracowników
-
kwalifikacje kadry pedagogicznej
-
zestaw programów nauczania w oparciu, o które przebiegać będzie praca dydaktyczna.
5. Dokumentacja działalności przedszkola, dotycząca procesu opiekuńczo – wychowawczo- dydaktycznego, obejmuje roczny plan pracy przedszkola, roczny plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, miesięczne plany pracy grupy, dzienniki zajęć, kartę obserwacji dziecka, diagnozę przedszkolną.
§ 11
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1) Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, specjalistyczne, bądź po uzyskaniu od nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, informacji o rozpoznaniu indywidualnej potrzeby dziecka i konieczności udzielenia mu pomocy.
2)W celu realizacji powyższych zadań działa powołany przez dyrektora pedagogicznego Zespół ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają wychowankowi wychowawcy -nauczyciele i specjaliści (nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, logopeda, oligofrenopedagog) prowadzący zajęcia z dzieckiem wchodzący w skład Zespołu ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4) W skład zespołu wchodzi dyrektor, specjaliści zatrudnieni w przedszkolu (nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, logopeda, oligofrenopedagog) oraz wychowawcy grupy danego dziecka.
5) Zespół przygotowuje Indywidualne Programy Edukacyjne-Terapeutyczne dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, oraz Karty Indywidualnych Potrzeb dla dzieci ze stwierdzonymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
6) Powołany zespół nadzoruje pracę terapeutyczną z dzieckiem. Prace zespołu są dostępne dla rodziców/ opiekunów prawnych dziecka.
7) Na podstawie opracowanych przez zespół programów udzielana jest dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Może ona przybierać formę:
a) zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych, logopedycznych, innych zajęć o
charakterze terapeutycznym,
b) konsultacji, porad i warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców i nauczycieli
8) Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi wymaga zgody rodziców.
2. Przedszkole nie organizuje zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
§ 12
Czas pracy przedszkola
1. Przedszkole Prywatne „Akademia Przedszkolaka” jest czynne 12 miesięcy w roku, z wyjątkiem przerw świątecznych oraz z przerwą w okresie wakacji, której termin określa organ prowadzący i podaje go do wiadomości rodziców z 2-tygodniowym wyprzedzeniem.
2. W przypadkach podyktowanych wystąpieniem awarii, brakiem technologicznych możliwości zakończenia prac remontowych lub wymaganym okresem karencji materiałów budowlanych czy środków chemicznych niezbędnych do przeprowadzenia wymaganych prac remontowych, dopuszcza się możliwość przedłużenia przerw w funkcjonowaniu placówki.
3. Przedszkole Prywatne „Akademia Przedszkolaka” czynne jest od godziny 6.30 do 16.30 od poniedziałku do piątku.
§ 13
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia
1. Działalność przedszkolna finansowana jest przez rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu oraz dotacje gminne.
2. Usługi świadczone w Przedszkolu Prywatnym „Akademia Przedszkolaka” są odpłatne na podstawie umowy podpisanej przez rodziców. Opłaty za przedszkole stanowią: czesne, należność za wyżywienie oraz za zajęcia dodatkowe, odbywające się w czasie innym, niż czas przeznaczony na realizację zajęć organizowanych w ramach czesnego.
3. Opłata stała za Przedszkole Prywatne „Akademia Przedszkolaka” nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
4. Przedszkole Prywatne „Akademia Przedszkolaka” zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący.
5. Opłata za pobyt dziecka w Przedszkolu Prywatnym „Akademia Przedszkolaka” pobierana jest z góry, do 10-tego każdego miesiąca.
6. Opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu pobierana jest z dołu, do 10-tego każdego miesiąca. Jest to wysokość stawki żywieniowej pomnożona przez ilość dni obecności dziecka w przedszkolu.
7. Przedszkole zapewnia w ciągu dnia śniadanie, obiad i podwieczorek oraz napoje ciepłe i zimne.
§ 14
Kryteria przyjęć dzieci do przedszkola
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację na podstawie zasady powszechnej dostępności.
O pierwszeństwie przyjęcia do Przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń.
2.Podstawą przyjęcia dziecka do Przedszkola jest wypełnienie „Karty zgłoszenia dziecka” oraz podpisanie „Umowy o świadczeniu usług” przez Przedszkole.
3. W ciągu roku przyjmuje się dzieci w miarę wolnych miejsc.
§ 15
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
1. Rodzice lub prawni opiekunowie dzieci przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
2. Od momentu przekazania przez rodzica (prawnego opiekuna) w sali przedszkolnej dziecka pracownikowi przedszkola, za bezpieczeństwo dziecka odpowiadają pracownicy przedszkola – do czasu odbioru z sali przedszkolnej przez rodzica (prawnego opiekuna).
3. Dopuszcza się możliwość odebrania dziecka przez osobę pełnoletnią upoważnioną na piśmie. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały rok szkolny, może ono być w każdej chwili odwołane lub zmienione. Rodzic (prawny opiekun) lub osoba upoważniona odpowiada za dziecko po przekazaniu dziecka rodzicowi lub osobie upoważnionej.
4. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić bezpieczeństwa dziecku.
5. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka winien niezwłocznie zostać poinformowany dyrektor pedagogiczny przedszkola. W takim przypadku przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
6. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców (prawnych opiekunów) o zaistniałym fakcie.
7. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów), nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu 1 godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia się najbliższy komisariat o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami).
8. Pracownicy przedszkola nie podają podopiecznym leków i nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
§ 16
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć
1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu oraz we wszystkich zajęciach organizowanych poza przedszkolem.
2. W trakcie trwania wycieczki nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel, pomoc nauczyciela oraz – w miarę możliwości – rodzice.
3. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy odbywają się na terenie bezpiecznym a sprzęt dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci.
4. W Przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci przemocy fizycznej ani psychicznej.
§ 17
Dziecko może być skreślone z listy wychowanków Przedszkola w następujących przypadkach:
1. Nieuiszczenie opłat przez rodziców za okres dwóch miesięcy pobytu dziecka w przedszkolu.
2. Po całomiesięcznej nieusprawiedliwionej i wcześniej niezgłoszonej nieobecności dziecka.
3. Gdy dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych wychowanków przedszkola lub nauczycieli.
4. Gdy rodzice zataili ważne informacje o dziecku, które uniemożliwiają jego pobyt w przedszkolu.
5. Nie zgłoszenie się dziecka w terminie jednego miesiąca od daty zawartej w „Umowie o świadczeniu usług” określającej rozpoczęcie współpracy.
Rozdział V
Prawa i obowiązki wychowanków i ich rodziców
§ 18
1. Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego,
2) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
3) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym,
4)pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i deficytów rozwojowych,
5) rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
6) przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”.
2. Do obowiązków dziecka w szczególności zależą:
1) współdziałanie z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania,
2) podporządkowanie się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego,
3) okazywanie szacunku nauczycielowi oraz innym osobom,
4)szanowanie kolegów i koleżanek oraz efektów ich pracy,
5) przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek jako wspólnej własności,
6) zgłaszanie nauczycielowi wszelkich niedyspozycji czy problemów.
§ 19
1. Do podstawowych obowiązków Rodziców należą:
-
Współdziałanie z nauczycielem w procesie wychowania i nauczania.
-
Przestrzeganie niniejszego statutu i rozkładu dnia (przestrzegać godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola).
-
Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu.
-
Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
-
Udzielenie pełnej informacji o zdrowiu dziecka.
2. Rodzice mają prawo:
-
Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju
-
Wyrażania opinii na temat pracy Przedszkola
-
Aktywnego włączania się w życie Przedszkola
-
Współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla Rodziców i dzieci
-
Udział w zebraniach ogólnych i indywidualnych Rodziców
-
Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy w grupie
3. Spotkania z Rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w Przedszkolu dwa razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek Rodziców lub nauczycieli.
4. Formy współpracy Przedszkola z Rodzicami:
-
Zebrania grup (wg potrzeb),
-
Konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorami i nauczycielami ( w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca organizowany jest dzień otwarty dla Rodziców),
-
Zajęcia otwarte, warsztaty,
-
Strona internetowa Przedszkola, poczta elektroniczna,
-
Spotkania ze specjalistami.
Rozdział VI
Prawa i obowiązki pracowników przedszkola
§ 20
1. W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli, posiadających odpowiednie przygotowanie i kwalifikacje, a także pomoc nauczyciela, pracowników administracji i obsługi.
2. Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy i odbywania praktyk przez studentów studiów pedagogicznych.
3. Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w Przedszkolu określają umowy zawarte z pracownikami Przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy.
§ 21
Prawa i obowiązki nauczyciela
1. Nauczyciele mają prawo do:
-
formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, za zgodą Dyrektora;
-
decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach pracy;
-
do uzyskiwania stopni awansu zawodowego;
-
do uczestniczenia w warsztatach, szkoleniach, projektach i konferencjachorganizowanych przez ośrodki doskonalące warsztat pracy.
2. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
1) Obowiązki ogólne nauczyciela:
-
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą i profilaktyczną w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, wybrany program oraz opracowany przez siebie plan pracy.
-
Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość i wyniki swej pracy oraz bezpieczeństwo dzieci powierzonych jego opiece.
-
Nauczyciel współpracuje z innymi nauczycielami, specjalistami, kadrą kierowniczą i personelem pomocniczym.
2) Szczegółowe obowiązki nauczyciela:
-
Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka, tworzy warunki do wspomagania rozwój dzieci, kształcenia ich zdolności i zainteresowań poprzez organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych.
-
Organizuje pobyt dzieci w przedszkolu zgodnie z zalecanymi warunkami realizacji podstawy programowej, w tym szczególnie organizuje swobodną zabawę dzieci, zajęcia planowane, pobyt na świeżym powietrzu oraz zagospodarowuje czasu według swojego uznania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wdrażanie dzieci do samoobsługi i wyrabiania nawyków higienicznych.
-
Współpracuje ze specjalistami w celu prowadzenia i dokumentowania obowiązkowej diagnozy rozwoju dzieci (w tym gotowości szkolnej).
-
Współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów prawnych) do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju szczególnie w ramach indywidualnych konsultacji nauczycieli z rodzicami (opiekunami prawnymi);
-
Prowadzi obowiązkową dokumentację pedagogiczną oddziału (m.in. dziennik zajęć, dokumentacja obserwacji dzieci, plany pracy, inna dokumentacja).
-
Systematycznie podnosi poziom swoich kompetencji zawodowych i wykorzystuje zdobytą wiedzę w codziennej pracy.
-
Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje Przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną.
-
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole.
§ 22
1. Zakres zadań pracowników administracyjno-technicznych przedszkola
1) Prawa pracowników przedszkola:
-
Tylko obowiązki wynikające z umowy,
-
Godziwe wynagrodzenie za pracę,
-
Zakaz dyskryminacji,
-
Prawo do wypoczynku,
-
Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
2) Obowiązki pracowników przedszkola:
a) obowiązki wicedyrektora są następujące:
– organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
– układa plan urlopów pracowników,
– prowadzi dokumentację kancelaryjno-archiwalną i finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami,
– zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola,
– dysponowanie środkami finansowymi Przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie.
b) obowiązki pomocy nauczyciela:
– pomoc nauczycielowi w zapewnianiu bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęćw przedszkolu oraz w czasie zajęć poza nim z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny ścisła współpraca z nauczycielem podczas zajęć;
-
pomoc w przygotowywaniu posiłków;
-
stały pobyt z dziećmi w sali;
-
spełniać czynności obsługowe i opiekuńcze w stosunku do wychowanków, polecane przez nauczyciela danego oddziału oraz inne, wynikające ze szczegółowego rozkładu dnia, w tym:
– ubieranie i rozbieranie, przewijanie, przebieranie,
-mycie rąk i zębów, korzystanie z toalety;
-pomoc w karmieniu dzieci;
– dbanie o higienę miejsca pracy i pobytu dzieci;
-
opieka w czasie spacerów i wycieczek;
-
udział w dekorowaniu pomieszczeń przedszkolnych;
-
zgłaszanie nauczycielowi zauważonych zagrożeń i uszkodzeń;
-
doraźne zastępowanie nauczyciela w przypadku jego nieobecności;
-
przestrzeganie przepisów bhp, p.poż oraz dyscypliny pracy;
-
wykonywanie innych poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy przedszkola.
c) obowiązki kucharki:
-
przestrzeganie przepisów bhp i wymogów sanitarnych,
-
przyrządzanie zdrowych posiłków według ustalonego jadłospisu, zgodnie z normami i wymogami racji pokarmowych dla dzieci,
-
pobieranie z magazynu produktów żywnościowych zgodnie z dziennym jadłospisem,
-
przygotowywanie codziennych próbek z każdego posiłku i należyte ich zabezpieczenie
-
wydawanie posiłków zgodnie z normami,
-
kierowanie pracą kuchni, ustalanie zakresu codziennej pracy pomocy kuchennych,
-
wykonywanie czynności związanych z systemem HACCP.
d) obowiązki pomocy kuchennej:
-
utrzymanie porządku, zmywanie naczyń, czyszczenie sprzętów,
-
przygotowywanie warzyw i owoców – obieranie, krojenie,
-
gastronomiczny rozbiór mięsa,
-
wykonywanie różnego rodzaju potraw zgodnie z poleceniem kucharza,
-
porcjowanie i dekorowanie wyrobów kulinarnych,
-
zabezpieczanie przed zepsuciem surowców, półproduktów i wyrobów gotowych,
-
przestrzeganie przepisów bhp i przeciwpożarowych.
e) obowiązki sprzątaczki:
-
Utrzymywanie w należytej czystości przydzielonych do sprzątania pomieszczeń, najbliższego otoczenia przed wejściem do budynków oraz pomieszczenia do przechowywania urządzeń i środków przeznaczonych do sprzątania:
–zamiatanie, mycie i dezynfekcja podłóg,
–odkurzanie wykładzin i dywanów,
–wycieranie kurzu na meblach, z parapetów i grzejników, obrazów, drzwi, lamp,
–mycie, czyszczenie i odkażanie umywalek, brodzików, armatury i urządzeń sanitarnych w
toaletach i łazienkach,
–stałe doglądanie i uzupełnianie braków środków sanitarno-higienicznych w toaletach,
łazienkach i kuchni,
–opróżnianie koszy na śmieci w trakcie sprzątania pomieszczeń do wskazanych zbiorczych
pojemników,
–wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego.
-
Poszczególne czynności powinny być wykonywane z taka częstotliwością, aby przydzielone do sprzątania pomieszczenia i teren przed wejściem do budynków, były utrzymane w nienagannym porządku i czystości.
2. W przedszkolu obowiązuje Regulamin Pracy Przedszkola.
Rozdział VII
Finansowanie działalności Przedszkola
§ 23
Koszty działalności Przedszkola pokrywane są:
1. Z opłat za usługi świadczone przez Przedszkole (czesne),
2. Z dotacji budżetu Miasta Lubartów, udzielanych według obowiązujących przepisów,
3. Ze środków przekazywanych oraz pozyskanych przez osobę prowadzącą Przedszkole,
4. Z darowizn, odpisów podatkowych, zapisów spadkowych, projektów, subwencji, dotacji instytucji innych niż Urząd Miasta np. Urząd Pracy etc.
5. Dopuszcza się pozyskiwanie środków finansowych na zakup materiałów i środków dydaktycznych ze sprzedaży fantów, losów a także rękodzieła wychowanków, rodziców pracowników przedszkola, przy okazji organizacji kiermaszy przedświątecznych i festynów przedszkolnych.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 24
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi.
2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych statut udostępnienia się przez dyrektora przedszkola w siedzibie przedszkola.
3. Traci moc Statut Przedszkola Prywatnego” Akademia Przedszkolaka” w Lubartowie z dnia 01.09.2018r.
4.Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 roku.
Dla Rodziców
Menu
Rekrutacja
Do pobrania
Aktualności
- Jesień w naszym przedszkolu. 20 września 2024
- Witamy po wakacjach! 28 sierpnia 2024
- Rekrutacja na nowy rok przedszkolny 2025/26 26 sierpnia 2024
- Rozpoczęcie nowego roku przedszkolnego! 23 sierpnia 2024
- Maj w naszym przedszkolu 30 kwietnia 2024
- Wesołych Świąt Wielkanocnych 27 marca 2024
- Idzie wiosna…., a co u nas słychać? 29 lutego 2024
- Co nowego w najbliższym czasie w Akademii ? 2 stycznia 2024
- Konkurs piosenki świątecznej 12 grudnia 2023
- W najbliższym czasie w Akademii… 23 listopada 2023
- Konkurs plastyczny 13 listopada 2023
- Ogłoszenie dla Rodziców dzieci z grupy „Pszczółki” 27 października 2023
- Co słychać w Akademii w październiku? 6 października 2023