Kodeks Przedszkolaka

KODEKS PRZEDSZKOLAKA



Kodeks przedszkolaka obowiązujący w naszym przedszkolu:


1. Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.

2. Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.

3. Szanuję cudzą własność.

4. Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.

5. Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.

6. Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości.

7. Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.

8. Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.

9. Stosuję formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam.

10. Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego, co będzie mi potrzebne w szkole.


Reguły zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu


Ustalony został „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy, dotyczące:

zachowania podczas posiłków,

–  zachowania w łazience,

  zachowania w szatni,

  zachowania w sali,

  zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,

  zachowania podczas wycieczek i spacerów.


Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków:


1. Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.

2. Jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.

3. Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.

4. Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.

5. Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.


Reguły zachowań w łazience:


Mycie rąk:

1. Podwijam rękawy, aby się nie zamoczyły.

2. Moczę ręce, aby rozpuściło się trochę mydło, które usuwa brud.

3. Trę namydlone ręce, by wytworzyć pianę tak, aby każdy palec był umyty.

4. Płuczę ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną.

5. Zakręcam kran.

6. Otrząsam ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć posadzki.

7. Wycieram bardzo dokładnie dłonie i każdy palec oddzielnie.

8. Na właściwym wieszaku zawieszam ręcznik.

9. Odwijam rękawy i zapinam je (gdy ktoś ma kłopoty, prosi o pomoc kolegę lub panią).

Myjemy ręce:

1.  przed oglądaniem książek,

2. przed posiłkami i po ich spożyciu,

3.  po wyjściu z toalety.

Pielęgnacja zębów:

1. Do kubka wlewamy letnią, czystą wodę.

2. 2-, 3-krotnie płuczemy usta.

3. Na szczotkę wyciskamy pastę.

4. Myjemy zęby okrężnymi ruchami, przypominającymi rysowanie małych kółek.

5. Płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą.

6. Płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek.

7. Wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.

8. Kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu.

Higiena potrzeb fizjologicznych:

1. Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.

2. Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.


Reguły zachowań w szatni:


1. Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce.

2. Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).

3. Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.

4. Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).

5. Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.

6. Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy.


Zasady zachowania się w sali:


1. Nie biegaj po sali.

2. Dziel się wszystkim.

3. Mów umiarkowanym głosem.

4. Graj uczciwie.

5. Nie bij innych.

6. Sprzątaj po sobie.

7. Używaj słów: proszę, przepraszam, dziękuję.

Postaraj się nie mówić głośno:

1.  gdy inni cicho pracują,

2. gdy inni się bawią,

3. gdy czytamy i słuchamy,

4. gdy inni są zmęczeni,

5. gdy inni odpoczywają.



Stosowane nagrody:


1. Pochwała indywidualna.

2. Pochwała na tle grupy.

3. Oklaski.

4. Pochwała skierowana do rodziców.

5. Nagrody rzeczowe typu: naklejka, stempelek.

6. Angażowanie do pomocy dorosłym.

7. Pierwszeństwo wyboru atrakcyjnej zabawki.


Stosowane kary:


1. Upomnienie ustne.

2. Brak nagrody.

3. Indywidualna rozmowa z nauczycielem.

4. Chwilowe odsunięcie od zabawy z dziećmi.


KODEKS PRZEDSZKOLAKA