Programy i projekty realizowane w naszym przedszkolu
PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
„AKADEMIA PRZEDSZKOLAKA”
W LUBARTOWIEW ROKU SZKOLNYM 2024/2025
1.”Program wychowania przedszkolnego”–wiodący program wychowania przedszkolnego, pod red. W. Żaby-Żabińskiej, W. Majewskiej, R. Paździo – zgodny z nową podstawą programową.Wyd.MAC 2020r.
2.„Dziecięca matematyka„ – program edukacji matematycznej ,pod. Red. E .Gruszczyk -Kolczyńskiej. Wyd. WSiP, Warszawa .
3.”Nazywanie świata-odimienna metoda nauki czytania”-program odimiennej metody nauki czytania, pod red.I.Majchrzak.Wyd.MAC.
4.Język angielski realizowany jest wg autorskiej koncepcji Joanny Zarańskiej – założycielki szkoły językowej Early Stage.
5.”Kochamy dobrego Boga”-program do nauki religii w przedszkolu do podręcznika „Jezus moim przyjacielem” ,pod red. Ks.M.Zająca.
DODATKOWE PROJEKTY EDUKACYJNE, PROGRAMY, INNOWACJE
REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU W 2024/2025R.
1.”Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko” – innowacyjny projekt całoroczny, realizowany we wszystkich grupach wiekowych, którego celem jest edukacja ekologiczna.
*„Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko”– „Segregacja? Nic trudnego, zrób dla świata coś dobrego”– projekt edukacyjny gr. „Biedronki”
*”Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko”–„Świadomość mamy ,czym oddychamy-„ – projekt edukacyjny gr. „Pszczółki”
*„Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko”-” Mali badacze przyrody, dbają o czystość wody”„– projekt edukacyjny gr. „Żabki”
*„Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko”– „Ziemio tak cię kochamy, że bardzo o ciebie dbamy”– projekt edukacyjny gr. „Motylki”.
2.”Adaptacyjne Vademecum”- projekt edukacyjny ,mający na celu zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa w środowisku przedszkolnym, wspomaganie go w procesie przystosowania do życia przedszkolnego.
3.„Czyste powietrze wokół nas”–program edukacji zdrowotnej, realizowany pod patronatem Państwowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.( realizowany w grupie dzieci 6-letnich).
4.„Cała Polska czyta dzieciom„– ogólnopolski program związany z promocją czytelnictwa –realizowany we wszystkich grupach wiekowych.
5.”Kubusiowi przyjaciele natury”– ogólnopolski program ekologiczny- realizowany pod patronatem Firmy „Tymbark” i „Kubuś” – realizowany we wszystkich grupach wiekowych.
6.„Eko-kulturalne przedszkole”– to projekt edukacyjny przekazujący wiedzę dotyczącą wpływu zanieczyszczeń spowodowanych przez człowieka na środowisko.
6.”Sanford Harmony” – program wspierający rozwój społeczno-emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym.
OPIS PROJEKTÓW I PROGRAMÓW EDUKACYJNYCH
REALIZOWANYCH W PRZEDSZKOLU
„DBAMY O ŚRODOWISKO-ZIEMIA TO NIE WYSYPISKO!”
To innowacyjny projekt całoroczny, realizowany we wszystkich grupach wiekowych, którego celem jest edukacja ekologiczna, która powinna dostarczać rzetelnej wiedzy o środowisku, przemawiać do dziecięcej wyobraźni, rozbudzać z jednej strony sumienie ekologiczne, z drugiej zaś wrażliwość na piękno i bogactwo natury, a także kształtować umiejętność i chęć działania na rzecz środowiska.
Pragniemy, aby nasze przedszkolaki potrafiły dbać o przyrodę. Dlatego w obecnym roku szkolnym w każdej grupie wiekowej zostaną przeprowadzone następujące projekty ekologiczne:
*„Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko”– „Segregacja? Nic trudnego ,zrób dla świata coś dobrego”– projekt edukacyjny gr. „Biedronki”
Strategicznym celem projektu jest wykreowanie możliwości zdobycia przez wychowanków wiedzy – świadomości ekologicznej, przyswojenia sobie (na miarę możliwości dziecka przedszkolnego) systemu wartości, umiejętności, postaw i zachowań mających na celu lepsze rozumienie świata przyrody oraz problemów środowiska naturalnego. Czyli przyjęcie postawy zaangażowania w procesie segregowania a także zagospodarowania odpadów.
*”Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko”–„Świadomość mamy ,czym oddychamy-„ – projekt edukacyjny
Celem programu jest przede wszystkim: stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia otaczającego świata przyrody, którego nieodłącznym i niezbędnym do życia elementem jest powietrze. Ważne jest uzmysłowienie dzieciom, że troska o powietrze jest troską o nas samych i nasze życie, to także poszerzanie i utrwalanie wiadomości o przyrodzie w bezpośrednim zetknięciu się z nią, obserwowanie, eksperymentowanie, dokonywanie oceny działalności człowieka oraz jego wpływu na stan środowiska. Istotne jest zachęcanie rodziców do współpracy z przedszkolem w realizacji programu, gdyż współczesny świat wymaga od nas dorosłych odpowiedzialnego życia w zgodzie ze środowiskiem i dawania w tej kwestii przykładu najmłodszym. Zgodnie z tym podjęta będzie akcja pt. „Czyste powietrze wokół nas” skierowana do rodziców dzieci, jako apel wzywający do zaprzestania palenia.
*„Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko”-” Mali badacze przyrody, dbają o czystość wody”„– projekt edukacyjny gr. „Żabki”
Celem projektu jest kształtowanie postaw proekologicznych w celu zmiany zachowań dzieci i dorosłych
związanych z oszczędnym gospodarowaniem wody w przedszkolu i gospodarstwach
domowych, uświadomienie znaczenia wody dla istnienia życia na Ziemi oraz potrzeby ochrony i
poszanowania jej zasobów, uwrażliwienie na problem kurczenia się zasobów wody pitnej oraz konieczności ograniczenia jej zużycia w życiu codziennym, poznanie zjawisk fizycznych dotyczących wody, pozyskanie informacji dotyczących źródeł i rodzajów zanieczyszczeń wód podziemnych, uzyskanie wiadomości na temat metod uzdatniania wody.
Naszym głównym celem jest wzrost świadomości dzieci dotyczący oszczędzania wody – zmniejszenie zużycia wody w przedszkolu.
*„Dbamy o środowisko-Ziemia to nie wysypisko”– „Ziemio tak cię kochamy, że bardzo o ciebie dbamy”– projekt edukacyjny gr. „Motylki”
Celem naszych działań jest promowanie proekologicznych postaw oraz budowanie wspólnej odpowiedzialności za Ziemię. Nauka zachowań ekologicznych nie powinna być tylko modą, a przede wszystkim przejawem troski o przyszłość naszej planety i najmłodszych pokoleń. Naczelnym zadaniem współczesnego świata powinno być rozbudzanie w ludziach wrażliwości na otaczającą nas naturę, która zachwyca swoim pięknem: zapachem łąk, traw, kwiatów, szumem lasu, potęgą gór, mórz i oceanów. Jeśli jednak nie uświadomimy sobie, w jak dużym stopniu człowiek ingeruje w ten świat, naruszając przy tym jego naturalność, nie wyzwolimy w ludziach odpowiedzialności i troski o jego dobro, to wkrótce może okazać się, że przyszłe pokolenia nie dostrzegą już tego piękna. Ziemia jest miejscem egzystencji wszystkich ludzi i to od nas zależeć będzie, czy przekażemy ją następnym pokoleniom.
Prawie dla każdego dziecka pierwsze dni pobytu w przedszkolu są okresem bardzo trudnym. Rozłąka z rodzicami powoduje duże zagrożenie poczucia bezpieczeństwa u dziecka. Jest to niewątpliwie sytuacja budząca silne emocje.
Dlatego panie z grupy „Motylki” przygotowały projekt edukacyjny, ułatwiający najmłodszym dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa w środowisku przedszkolnym, wspomaganie go w procesie przystosowania do życia przedszkolnego.
Zminimalizowanie negatywnych przeżyć dziecka związanych z rozstawaniem z najbliższymi.
Wyrobienie u rodziców świadomości prawa i obowiązku aktywnego kreowania sytuacji wychowawczo-edukacyjnych we współpracy z personelem przedszkola, przygotowanie ich do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania oraz obniżenie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelowi przedszkola.
„CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”
Główne cele programu realizowanego we wszystkich grupach wiekowych to:: rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci oraz zachęcanie dorosłych do codziennego czytania swoim dzieciom
Codzienne czytanie dziecku ma ogromny wpływ na jego rozwój
psychiczny:
-
buduje więź między rodzicem i dzieckiem (dziecko czuje się ważne i kochane)
-
wspiera rozwój emocjonalny, empatię
-
wzmacnia poczucie własnej wartości,
-
jest zdrową ucieczką przed nudą, stresem
-
zapobiega uzależnieniu od komputerów, gier,
umysłowy :
-
stymuluje mowę,
-
rozwija myślenie pamięć i wyobraźnię; poprawia koncentrację,
-
przynosi rozległą wiedzę, zainteresowania;
-
rozwija i zaspokaja ciekawość ;
-
ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces szkolny;
moralny:(pomaga w wychowaniu)
-
przynosi dobre wzorce ( książka to skarbnica wartości) ;
-
ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji,
-
uczy refleksji oraz odróżniania dobra i zła;
-
przeciwdziała demoralizacji i przemocy;
„Zaszczepiona w dzieciństwie pasja do książki i czytania jest witaminą dla psychiki i umysłu dziecka, a jednocześnie chroni je przed uzależnieniem od mediów elektronicznych i fałszywych wartości kultury masowej”.
Działania podejmowane w czasie realizacji programu to m. in. :
-
codzienne czytanie przez nauczycielki ( relaks z bajką).
-
Kąciki Książek w salach;
-
Książeczki z domowej biblioteczki (czytanie dzieciom książek przyniesionych z domu)
-
przedszkolna biblioteczka; ( możliwość wypożyczania książeczek)
-
zapraszanie do czytania gości ( rodziców, dzieci SP , młodzieży z Liceum Ogólnokształcącego, harcerzy, przedstawicieli środowiska lokalnego )
-
udział w konkursach recytatorskich organizowanych w przedszkolu,
-
współpraca z biblioteką ( konkursy plastyczne, recytatorskie, quizy; spotkania z pisarzem, wycieczki do biblioteki – zajęcia biblioteczne , spotkania czytelnicze w przedszkolu)
EKO KULTURALNE PRZEDSZKOLE
Eko kulturalne przedszkole. Jest to projekt edukacyjny przekazujący wiedzę dotyczącą wpływu zanieczyszczeń spowodowanych przez człowieka na środowisko. Uczy on sposobów na zaprzestanie tej degradacji oraz kształtuje u dzieci świadomość bycia współodpowiedzialnym za środowisko naturalne. Dzięki zaangażowaniu w realizację projektu poznajemy światowy ruch zero waste, który opiera się na filarach: odmawianiu niepotrzebnych rzeczy (np. kolejnej plastikowej reklamówki), ograniczaniu rzeczy (np. rezygnacja z zakupy kolejnej niepotrzebnej bluzki), ponownym używaniu (np. ponowne wykorzystanie plastikowej siatki), przetwarzaniu (np. solidnym i sumiennym segregowaniu śmieci), kompostowaniu (np. segregowanie bio – odpadów).
Cele projektu:
poszerzanie świadomości ekologicznej;
• kształtowanie postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego;
• rozbudzanie poczucia współodpowiedzialności za ochronę środowiska;
• rozwijanie umiejętności racjonalnego korzystania z zasobów naturalnych;
• zapoznanie z ideą życia bez odpadów – zero waste;
• kształtowanie postawy społecznej świadomego i odpowiedzialnego konsumenta;
• nawiązywanie współpracy ze środowiskiem lokalnym
PROGRAM SANFORD HARMONY
Sanford Harmony- to program wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku od 3 do 12 lat, który został stworzony przez specjalistów z dziedziny pedagogiki na Arizona State University. Edukatorzy opracowali praktyczne metody, scenariusze zajęć, historie oraz ćwiczenia, mające na celu poprawienie komunikacji i współpracy w grupie, nauczenie okazywania empatii i szacunku oraz rozwiązywania problemów, a także rozwinięcie kompetencji emocjonalnych u dzieci.
Pomysłodawcą, a zarazem fundatorem programu Sanford Harmony jest przedsiębiorca i filantrop T. Denny Sanford, którego misją jest pomoc w tworzeniu lepszego jutra. Na prośbę Sanforda w 2014 roku National University rozpoczęło dystrybucję programu w Stanach Zjednoczonych. Obecnie z programem pracuje już ponad 8 milionów dzieci. W 2019 roku PWN Wydawnictwo Szkolne zostało wyłącznym partnerem Sanford Harmony w Polsce.
Praca z programem polega na regularnych zajęciach opartych na ciekawych historyjkach, rozmowach i zabawach w grupie z nauczycielem i w parach z rówieśnikiem.
Program Sanford Harmony:
-
zapewnia prawidłowy rozwój społeczno-emocjonalny dzieci,
-
uczy współpracy i empatii,
pomaga w nawiązywaniu dobrych relacji z rówieśnikami,
-
ułatwia komunikowanie się,
-
sprawia, że dzieci chętniej chodzą do przedszkola,
-
uczy rozwiązywania problemów i konfliktów,
-
pomaga dzieciom nazywać emocje i radzić sobie z trudnymi uczuciami jak złość, smutek czy lęk.
Założenia Programu Sanford Harmony są zgodne z wieloma punktami podstawy
programowej wychowania przedszkolnego (zarówno zadaniami przedszkola jaki i osiągnięciami dziecka na koniec wychowania przedszkolnego) obowiązującej w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego.
-
Zadania przedszkola
1) Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
6) Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
8) Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
12) Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
-
Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole.
Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
W roku szkolnym 2024/2025 nasze przedszkole ponownie przystąpiło do programu ,,Czyste powietrze wokół nas”, który jest jednym z istotnych projektów Narodowego Programu Zdrowia w zakresie ochrony zdrowia oraz rozwoju dzieci przed narażeniem na dym tytoniowy. Przedsięwzięcie również koordynowane jest przez Państwowy Inspektorat Sanitarny.
Założenia programu:
-
Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
-
Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów.
-
Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
-
Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
-
Program może być rozszerzony na środowisko lokalne.
Cele szczegółowe programu:
-
Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
-
Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
-
Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
-
Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
-
Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.
Struktura programu:
Program skierowany jest do dzieci i składa się z pięciu zajęć warsztatowych.
KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY
Podobnie jak w roku ubiegłym nasze przedszkole bierze udział w realizacji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. To jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś.
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Podczas realizacji zajęć tematycznych w ramach tego programu dzieci nauczą się także troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą się dlaczego warto jeść owoce.
Realizując program przedszkole korzysta z materiałów przygotowanych przez organizatora, których bohaterem jest Kubuś, pokazujący dzieciom piękno natury i uczący jak ją chronić. Najmłodsi mogą przenieść się z Kubusiem we wspaniały świat wyobraźni, a przeżywając rozmaite przygody, poznawać rośliny i zwierzęta, uczyć się szacunku i ekologicznych zachowań: zachowywania się na łonie natury, segregowania śmieci i dokładnego zakręcanie kranu, oraz zdrowego odżywiania się.
Wszystkie materiały edukacyjne „Kubusiowych Przyjaciół Natury” zostały skonstruowane tak by rozwijać u dzieci kreatywność i samodzielne myślenie oraz przyswajać wiedzę poprzez zabawę.
CELE PROGRAMU:
– popularyzacja ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców i nauczycieli przedszkolnych
-
wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury
-
uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.
Dla Rodziców
Menu
Rekrutacja
Do pobrania
Aktualności
- Najbliższe wydarzenia w Akademii 14 lutego 2025
- Rekrutacja dla dzieci z rocznika 2022. 7 stycznia 2025
- Bal Karnawałowy! 7 stycznia 2025
- Życzenia 18 grudnia 2024
- Co nowego u nas…? 14 listopada 2024
- Jesień w naszym przedszkolu. 20 września 2024
- Witamy po wakacjach! 28 sierpnia 2024
- Rekrutacja na nowy rok przedszkolny 2025/26 26 sierpnia 2024
- Rozpoczęcie nowego roku przedszkolnego! 23 sierpnia 2024
- Maj w naszym przedszkolu 30 kwietnia 2024
- Wesołych Świąt Wielkanocnych 27 marca 2024
- Idzie wiosna…., a co u nas słychać? 29 lutego 2024
- Co nowego w najbliższym czasie w Akademii ? 2 stycznia 2024