Najmłodszych przedszkolaków zapraszamy na zajęcia adaptacyjne, które będą odbywały się w dniach 27-29 sierpnia, w godz. 9.30-11.30.

PRZEBIEG ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCH

Podczas zajęć adaptacyjnych dzieci i ich opiekunowie angażowani są w różnorodne formy aktywności. Nauczyciele proponują wspólne muzyczne zabawy, tańce, piosenki. Dzieci poznają różne techniki plastyczne, słuchają opowiadań czytanych przez przyszłych wychowawców. W sposób naturalny, w obecności swoich rodziców, nasze przyszłe przedszkolaki powoli zaprzyjaźniają się z nowym otoczeniem: salami, łazienkami, szatnią i ogrodem przedszkolnym. Dzięki wspólnym spotkaniom dzieci łatwiej zaadoptują się w przedszkolu we wrześniu, traktując to miejsce jako przyjazne i bezpieczne.

CELE ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCH

1. Ułatwienie maluchowi bezstresowego wkroczenia w świat grupy przedszkolnej,
2. Rozładowanie emocji dziecka wywołanych rozstaniem z rodziną,
3. Obniżenie lęku Rodziców,
4. Nawiązanie kontaktów z Rodzicami, które ułatwią dalszą współpracę,
5. Integrację Rodziców między sobą.

PORADNIK ADAPTACJI DZIECKA TRZYLETNIEGO

Akademia Przedszkolaka to miejsce, w którym dziecko poszerza i wzbogaca doświadczenia nabywane w różnych środowiskach wychowawczych. Przedszkole pełni ważne funkcje wspierające rozwój małego dziecka. Poprzez zabawę uczy nowych rzeczy, które staną się podstawą jego późniejszej edukacji.
Zadania, które sprzyjają wielostronnemu wychowaniu Państwa dzieci wypełniają kompetentni, fachowo przygotowani nauczyciele. Z ich strony otrzymacie Szanowni Rodzice wiele sygnałów, które upewnią Was, że powierzacie dzieci pod opiekę życzliwym ludziom, znającym i rozumiejącym potrzeby swoich młodych wychowanków.
Dla dziecka trzyletniego pójcie do przedszkola jest momentem przełomowym, źle znosi rozłąkę z Rodzicami. Jest to sytuacja budząca silne emocje u dzieci, Rodziców i nauczycieli. Niejednokrotnie Rodzice czują się bezradni wobec przedłużającego się procesu adaptacji. W oczach trzylatka przedszkole jest nowym, zupełnie nieznanym światem. Obce osoby, otoczenie, zabawki, sale, rytm dnia, zasady, normy, jedzenie. Wszystko w przedszkolu dzieje się inaczej niż w domu. Dziecko czuje się wyrwane z układu rodzinnego, gdzie często było najważniejsze, najukochańsze, najpiękniejsze, najcudowniejsze, najzdolniejsze- słowem bardzo często rozpieszczane. Ze świata, który kręcił się wokół niego przechodzi do miejsca, w którym nie może kontrolować tego, co się dzieje, dlatego taką sytuację przyjmuje jako zagrożenie. Powinni być Państwo przygotowani , że dziecko będzie reagowało płaczem, agresją, smutkiem, pozorną akceptacją ( dziecko w przedszkolu nie sprawia kłopotów, jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń, za to w domu staje się nie do wytrzymania), zaburzeniami funkcjonowania organizmu np. bólami brzucha, moczeniem się.
Chcemy dać dzieciom poczucie bezpieczeństwa, akceptację dla ich aktywności poznawczej i działania za pomocą prób i błędów. Postaramy się by dzieci miały od samego początku dobry kontakt z wychowawcami i rówieśnikami.

JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO PRZEDSZKOLA?

1. Uczestnictwo w zajęciach adaptacyjnych,
2. Podarowanie dziecku do przedszkola zdjęcia Rodziców i „kawałka domu:” np. ulubionej zabawki,
3. Zabawa w przedszkole w domu,
4. Czytanie i opowiadanie bajek o przedszkolu,
5. Informowanie dziecka ,że czas w przedszkolu będzie spędzało z innymi dziećmi bez Rodziców,
6. Okazywanie spokoju podczas rozstania,
7. Czas na bycie z dzieckiem po przedszkolu,
8. Ujednolicenie rytmu dnia w przedszkolu i domu.

DROGI RODZICU

Staraj się zapanować nad swoim zdenerwowaniem – dziecko doskonale wyczuwa
Twój stan psychiczny, który może udzielić się maluchowi.
Odprowadzanie dziecka przez tatę może się okazać dobrym rozwiązaniem, dziecko zazwyczaj jest silniej związane z mamą, pożegnanie z tatą może być mniej dramatyczne.
Starajcie się Państwo bardzo często rozmawiać o przedszkolu jak o fantastycznej przygodzie, wspominając własne, pozytywne przeżycia związane z edukacją przedszkolną.